Annons

Re: Dieselförbrukning

61
Körde en sträcka på nästan 14mil igår mellan Lerum (strax utanför gbg) och Skövde, tänkte
att jag skulle köra så ekonomiskt som möjligt, dock blev det några få omkörningar, landade på 0.40 när jag
var framme, var ganska överraskad :) Körde med farthållaren så mycket jag kunde, och låg mellan 70-100.

På hemvägen körde jag dock helt normalt, dvs absolut ingen gubbkörning, så då hade den klivit
upp till 0.49 ;)

Summa summarum, är jag ganska överraskad att man kunde köra såpass snålt med bilen, då den
endast har gått 800mil i skrivande stund, hade förväntat mig kanske 0.48.

(kollade enbart färddatorn denna gången, så det kan diffa 0.01-0.02l per mil, som det har gjort ibland
då jag kollat förbrukningen efter tanken mm, men om så var fallet är det fortfarande bra hehe..)

Kan ju säga att detta gjorde att jag inte blev mindre positivt inställd till val av bil direkt :thumbup:

Edit: Kan tillägga att i vanliga fall brukar en tankning jag kör upp ligga på cirka 0.53
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Annons

Re: Dieselförbrukning

63
Hemma från fjollträsk. Tankade fullt innan vi körde. 95 mil senare så har jag enligt datorn ca 4 mil kvar i tanken. Tankade fullt tills det slog ifrån, fyllde ytterligare ca. 7 liter. Så där är min senaste dieselförbrukning. åtta mil av denna sträcka var i Stockholm stad. Körde så lagligt som möjligt på vägen hem och datorn visade på 0,5l/mil.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dieselförbrukning

64
Är just nu nere i älta i Stockholm och på resan ner i går natt fick jag mig en liten shock när jag tankade i tönnebro efter 71mil. Datorn stod på 0,52 men uträknat landade det på 0,498. Rätt nöjd med en snitt hastighet på 86 km/h och den mängd packning vi har med oss. Men från tönnebro hit ligger den på 0.55 farter från 110 - 135

Re: Dieselförbrukning

65
semesterresa västerås, älvdalen, trysil i norge ,tillbaka till dalarna,till olika städer ,låg på fina hotel,älvdalen,mora, borlänge, falun,dalarnas natur är helt otroligt vackert,efter 1vecka hemmåt mot västerås,min kia ceed.sw. har på 95 mil dragit 0.51 på hela trippen .tycker jag helt ok.

Re: Dieselförbrukning

68
Kia pro_ceed 2,0 crdi -08 med 18" däck, ligger stadigt på 0,56 l/mil blandad körning med lite övervägande del forcerad landsvägskörning, detta enligt uträkning vid tankning och mätt körsträcka med trippmätare. Färddatorn ger samma värde viket tyder på att den är ganska pålitlig. Bilen har nu gått ca 500 mil i min ägo och jag tycker förbrukningen är helt klart godkänd, speciellt med tanke på att bilen känns väldigt pigg och har bra fartresurser och det dessutom här inte handlar om någon snålkörning.
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue

Re: Dieselförbrukning

70
Var på semester i Norge och bilen (KIA CEED 1,6 CRDI)gick snålt. Dock hjälper de norska hastighetsbegränsningarna till. Drog 0.42 från svenska gränsen till Geiranger, efter Geiranger och Trollstigen landade förbrukningen på 0.46 totalt sett vid nästa tankning. Ligger normalt på ca 0.5 vid vanlig körning till och från jobbet, blandad körning.
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"