Annons
Annons

Re: Styrservo problem

25
Har en Kia CEED SW med miljödiesel 2010 som gått 3000 mil. Idag när jag började köra efter 4 dagars uppehåll funkade inte styrservot och det blev Dj-t tungstyrt. Efter några hundra meter stannade jag och stängde av motorn sen startade jag igen och efter några sekunder skakade styrningen till och servot funkade igen.

Är detta något som man skall gå till KIA:s garanti med och kräva ett byte på garantin för, och vad skall i så fall bytas. Det är ju livsfarligt om det händer när man kör.....

Efter vad jag läst i denna tråd så verkar ju inte KIA direkt hoppa när man reklamerar något. Finns det något servicemeddelande i omlopp hos KIA:s certifierade märkesverkstäder att ett sådant byte bara skall göras utan tjafs?

Sv: Styrservo problem

26
Att ta in den på verkstad gör ju iaf inte saken värre, borde väl finnas någon felkod att avläsa. Kolla hur det står till med undersökningsavgift. Det lilla jag erfarat av Kias garantier så är de rätt tillmötesgående, men verkar bero mycket på hur verkstaden väljer att bemöta kunden.

Re: Styrservo problem

28
Har nu varit på KIA-verkstad och de fann en felkod "Torque Sensor Signal Fault"
KIA:s rekommenderade åtgärd när denna felkod visas och när några olika varningar har visats är uppgradering mjukvara (vad annars!)

Med detta lät jag mig INTE nöja, för att de symptom som åtgärden angavs bota nämnde ingenting om UTEBLIVEN SERVOFUNKTION.

Det satt långt inne och samtal till KIA Sverige,men just nu har jag ett löfte om byte av del, då min argumentation baserades på följande felbeskrivning:

"Efter några dagars stillestånd och bilen startades så fanns ingen servoverkan alls. Efter några hundra meter i långsam fart stannade jag, stängde av motorn och funderade. Efter c:a 5 sekunder provade jag att starta igen och efter ytterligare några sekunder ryckte servostyrningen igång med lite snabba ojämna ryck, och var sedan felfri."

KIA:s nya mjukvaras beskrivning nämnde alltså inte ett ord om att den botar BORTFALL.

Min erfarenhet som styr- och reglergubbe i processindustri säger mig att förloppet i kombination med utebliven servo inte kan förklaras av en mjukvarufunktion. Den varnar ju för dålig givare, och eftersom det ju dessutom inte funkade så VAR ju givarens funktion inte OK.

Återkommer när det hela är slutligt reglerat.

Re: Styrservo problem

29
Nu har Kia-verstaden bytt hela rattpelaren på garantin, och samtidgt slank det med lite nyare mjukvara också.
Såhär ser enheten ut.....
Ceed2010Rattpelare.jpg Ceed2010Rattpelare.jpg Visad 5540 gånger 163.26 KiB
Now the KIA workshop have replaced the complete CEED SW Power Steering unit under the warranty.

So far so god!

Re: Styrservo problem

30
Hej, igår har jag troligen råkat ut för exakt samma problem som ovan... Har precis fått tillbaka bilen från service så känns lite drygt... Hur länge gäller garantin för detta? Förhoppningsvis är det dock något annat mindre fel för är less att ha bilen på verkstad.. :-)
Skriv svar

Återgå till "Problem"