Annons

Rost i lacken?

1
Hej,
Har precis vaxat min Kia Ceed 2010 som gått 1400mil. Upptäckte som många andra att det fanns en hel del stenskott både här och där men det var ingen överraskning. Däremot blev jag chockad när jag upptäckte rostfläckar i lacken.
Jag försökte ta en bild men det blev inget bra men det verkar som att ytan på lacken spruckit och så har det bildats rost i lacken. Det är inga "vanliga" stenskott utan håligheten är inte ända in till plåten utan det är lack kvar under håligheten.
Värst är det på framdörrarna och det förekommer även på bakdörrarna, bakluckan men även på trösklarna innanför dörrarna. Jag skall naturligtvis ta detta med någon serviceverkstad men är det någon som känner igen fenomet och i så fall vad är lösningen?
Annons

Re: Rost i lacken?

3
I mina öron låter det som Linden_linus skriver flygrost.
Ta med nageln lite försiktigt och se om du får bort någon prick, isåfall är det
bara flygrost, och det får du lätt bort själv.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

4
Tack för snabbt svar.
Nej det går inte att ta bort med nagel. Dessutom känner man med nageln att det är en kant/nivåskillnad vid rostpricken precis som om lacken har spruckit. Jag skall inte påstå att det inte är flygrost eftersom jag aldrig tidigare hört talas om det eller sett något liknande. Det är ca 30-40 prickar på varje sida från halva sida och neråt.

6
Japp, då har jag googlat på nätet och jag skulle nu också kunna gissa på flygrost.
De man undra är varför jag aldrig tidigare upplevt detta på någon annan bil.
Om man fixar till det hur undviker jag att det inte återkommer?

7
Har ni en större metallindustri/gjuteri eller skrothandlare med smältverk i närheten där du brukar parkera? Flygrost är små metallpartiklar som följer med i skorstenar och utsug.

Det bästa att ta bort det med är något som kallas "clay". Leta efter en tråd som Morgan (den andra admin) drog igång om flygrost. Står en del matnyttigt där
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

9
Hej,
Nu har jag varit runt och kollat på alla grannar som har bilar med ljus lack och kan konstatera att problemet inte är störst på min bil. Till och med den mest pedantiska grannen har flygrost på sin bil.
Allt låter logiskt när ni förklara och man googlar runt. Ny bil uttagen i september förra året med då troligtvis inget vaxskydd eller dylikt. Därpå följde en vargavinter som medförde att bilen inte blev tvättad allt för ofta.
Det ända som saknas är är ett gjuteri i närheten vilket vi inte ha.
Dagen börjad med en klump i halsen och slutade med visheten att det ändå inte är en katastrof.

I love forum, tack.

10
Håller också på med vaxning, bilen har gått lika långt som din ungefär.
Hade också mängder med flygrost men det gick bort.
Däremot upptäckte jag att det saknas klarlack mellan backspegel och huv
i vecket på framskärmen, likadant på bägge sidor.
Det fanns också mängder med små hårda prickar som satt fast i lacken på övre delarna av bilen.
Gnida med nageln funkade bra.