Annons

Gäller garantin även om man gör det själv utan originaldelar?

1
Hade min 5 service idag. Inga anmärkningar förtom att skivor och belägg bak bara håller ca 500 mil till. Jag tyckte inte dom såg så illa ut när jag bytte däck men okej. Ska besiktiga nästa vecka så får se då vad dom säger på bromseffekten.

Oavsett så kommer jag ju behöva byta bromsar såsmåningom. Jag frågade inte efter offert, någon som vet vad det kostar åp ett ungefär? Annars det är ju busenkelt att göra själv. Gäller garantin fortfarande om jag gör det själv med delar från t ex autodoc?
Annons

Re: Gäller garantin även om man gör det själv utan originaldelar?

2
Jag frågade vad märkesverkstaden skulle ha för att byta bromsskivor/backar runt om och de skulle ha 14.200Kr !!
Tyckte det var ockerpris så jag bytte själv till Bosch och sparade 11000Kr.

Har regerat på att Kia verkar ta hutlöst betalt för allt och kompisen Hyundai i30 skulle de ha något på 7000Kr på verkstad, märkligt när det är samma bil i grunden.

Vet inte hur det är med garantin, men jag resonerade att det det troligen ändå inte är någon garanti på bromsarna och misstänker att det räknas som förbrukningsvara.

Har du elektriska bakbroms och skall byta skivor/bromsbackar och inte har diagnosverktyg så finns det på youtube hur man gör för att inte sabba något.