Varningslampan för framåtriktad kollision avvänjnings assistans lyser i tid och otid. (Den gula med två kolliderande bilar). Det spelar ingen roll om det är snö, regn, dimma, helt klart eller solsken. Jag har aldrig varit med om att sensorer varnar flera dagar varje vecka i alla typer av väder.
T.ex. I morse körde jag rakt mot solsken vilket jag trodde berodde på det när den började lysa, jag hann inte tänka tanken klart förrän varningslampan slocknar och inte började lysa igen, trots att jag körde i solsken rakt mot mig i ytterligare ett par kilometer.
Ibland händer det bara en gång, ibland ett par gånger på en sträcka på ca 3 mil och då har inte vädret ändrat sig på den sträckan. Det är inte logiskt att det skulle vara vädret som påverkar så mycket, bilen är ju ändå byggd för att användas utomhus.
Det jag har märkt är att det oftast händer efter att jag tagit ut bilen ur garaget (ouppvärmt) vilket gör att jag tror det har med antingen glappkontakt p.g.a. värme/kyla eller vibrationer att göra, eller att det gått fukt in nånstans som kondenseras när man börjar köra och bildar fukt bryggor och därmed fel. Fukten försvinner sen när bilen blir varm. Jag tycker inte att en splitter ny bil ska ha ett sådant problem.
Den adaptiva farthållaren är opålitlig. Hälften av gångerna ser man att det börjar bromsas längre fram och bilen saktar in lugnt och fint och håller avståndet som den ska, för att nästa gång inte "se" att det saktas in utan nästan tvärnitar när den kommit nära nog. Jag har märkt att om man ställer in den på längsta avståndet, fyra steg, så är den mer opålitlig än om man sätter den på tre steg. Behöver radarn kalibreras på avstånd eller har det att göra med problemen i punkt 1? Det verkar som att problem 1 och 2 hänger ihop, kan jag tycka, då farthållaren verkar fungera bra om jag inte haft felet i punkt ett på ett tag.
Annons
Re: kollisionsavvärjningsassistans lampan lyser (två bilar som krockar) och kanske orsakar följd fel.
2Kan vara så att antingen kameran eller radarn behöver kalibreras.
Läs gärna kapitlet i instruktionsboken om begränsningar i hjälpsystemen. Där får man många tips på vad som kan störa ut systemen. Under vintertid är det under om man lyckas köra helt utan störningar.
Läs gärna kapitlet i instruktionsboken om begränsningar i hjälpsystemen. Där får man många tips på vad som kan störa ut systemen. Under vintertid är det under om man lyckas köra helt utan störningar.