Annons

Lös parkeringssensor (v sida bak), hur fästa?

1
Har en KIA Optima MY2016, och av någon anledning har ena parkeringssensorn lossnat (vet inte om nåt barn tryckt in den?) och hänger nu i sin sladd, innanför karossen. På andra sidan sitter den fast som den ska.

Hur är dessa fästa, är de pålimmade på insidan? Det känns som en plan yta utan något att "klicka i" sensorn iaf..?

(Som en tillfällig(?) lösning kan jag väl tvätta ytorna med IPA och sätta dit dubbelhäftande tejp iofs, men tänkte kolla om nån vet hur det "ska" vara..)
Bild
Bild
..
Edit
Av nån anledning verkar inte bilderna synas trots [img]-länkarna, men om nån vill se bild på smutsig bil och sensor så finns de här iaf
Smutsig bil, sensor-hål..
Sensor
Annons

Re: Lös parkeringssensor (v sida bak), hur fästa?

2
Fästena i bakre kofångaren för sensorerna är riktigt dåliga. Hela fästet lossnar och måste limmas fast igen. Samma sak hände på min bil. Jag fick plocka ner hela bakre kofångaren, rengöra ordentligt med sprit och sedan limma fast fästet. Jag är inte helt nöjd med resultatet eftersom jag inte fick tillräckligt med tryck för att pressa fast det helt i hålet, så det stack inte ut helt som det ska. Men det fungerar som det ska i alla fall.

Re: Lös parkeringssensor (v sida bak), hur fästa?

3
OptimaTotte skrev: 24 apr 2025, 15:06 Fästena i bakre kofångaren för sensorerna är riktigt dåliga. Hela fästet lossnar och måste limmas fast igen. Samma sak hände på min bil. Jag fick plocka ner hela bakre kofångaren, rengöra ordentligt med sprit och sedan limma fast fästet. Jag är inte helt nöjd med resultatet eftersom jag inte fick tillräckligt med tryck för att pressa fast det helt i hålet, så det stack inte ut helt som det ska. Men det fungerar som det ska i alla fall.
Tack för svar, håller med om att det är rätt kass. Försökte tvätta med sprit och sätta dit med dubbelhäftande tejp, men det blev inget bra.. så nästa steg är att få upp bilen på en lyft (för att komma åt bättre) och limma fast sensorn..
Skriv svar

Återgå till "Optima"