Annons

Re: Sprucken framruta

11
sam skrev:Hej!

Har tjatat lite på ÅF men de gör inget garantiärende av detta, de hänvisar till KIA centralt så jag har skickat en fråga till dem. Jag kommer inte ge upp i första taget :-)!
Stå på dig bara. Prova även en annan verkstad.

Tyvärr är inte bemötande och servicegrad normaliserat överhuvudtaget hos KIAs verkstäder. Skillnaden i bemötande och servicenivå är minst sagt milsvid!

Det en verkstad benhårt nekat mig fixade en annan med ett leende. Inte bra alls egentligen - alla kanske inte är lika ihärdiga som jag!
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
Annons

Re: Sprucken framruta

12
Är det tillräckligt många som är drabbade så spelar det inte så stor roll vad en individuell verkstad säger. Vi får se hur det här utvecklas om ett par veckor när vi har fler medlemmar. Jag lägger upp en omröstning senare i veckan eller så fixar Morgan det.

Jag tror att vi är minst fem pers på forumet som har samma "problem" och då snackar vi i alla fall ett procenttal som går att räkna.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Sprucken framruta

14
sam skrev:Hej!

Har tjatat lite på ÅF men de gör inget garantiärende av detta, de hänvisar till KIA centralt så jag har skickat en fråga till dem. Jag kommer inte ge upp i första taget :-)

Jag och sambon har läst men inte hittat dessa undantag. I vår fall har de ju hamnat skräp mellan ruta och kaross vilket borde räknas som ursprungligt tillverkningsfel!
Det är för mig solklart. Skit mellan ruta och kaross borde väll räknas som garantiärende.
Som Peter nämnde, Vi kommer starta en omröstning gällande detta.
Du är garanterat inte den första som drabbats av detta. Bra att du står på dig Sam.
Önskar all lycka till er.

Mvh _Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Sprucken framruta

15
Jag fick svar från Kia centralt, och det var samma svar som från ÅF:

Garantin på glas är max 150mil map på inbygda spänningar (dvs inte yttre påverkan som stenskott).

Jag har inte fått någon förklaring på vad "skräpet" kan vara mellan ruta och kaross.

Jag har en kompis vars bakruta på hans VW Polo (bilen var drygt ett år) "exploderade" en kall vintermorgon när han slog igen bildörren, detta gick på garantin!

Re: Sprucken framruta

18
Hittade detta på amerikanskt forum, samma sida, samma ställe. Flera som är drabbade:
Heat Stress Crack (from grid heaters is random classic issue) only on inside as you say. Far more common on rear def for years. Be glad you are not one of the many Taurus/Sable owners with the FULL grid systems and a blown windshield a few years ago.
Kan vara ett steg närmare en lösning på "hur" i alla fall.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Sprucken framruta

19
Nu har även jag hittat en spricka i framrutan på våran Ceed -09:a.
Sprickan börjar i nedankant på förarsidan precis som andra här på
forumet beskrivit. Den går lodrätt upp och är ca 10 cm lång.
Blir inte sprickan längre så får rutan hänga med ett tag till innan byte eftersom
den knappt syns.

Tror inte att detta problemet är unikt för Kia. Har sett både BMW och WV med
självspruckna vindrutor.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07
Skriv svar

Återgå till "Problem"