Jag svarar mig själv ifall någon mer får samma problem och söker hjälp i framtiden.
Efter att jag bytt till Android enheten och det fortfarande inte funkade så öppnade jag upp panelen på förardörren för att inspektera högtalaren. Högtalarna var nitade så fick borra upp dessa. Väl loss visade sig problemet ganska snabbt, magneten på högtalaren hade lossnat och vänt sig och fastnat i plåten på dörren. Detta förklarar varför bilen alltid fått smutsringar på samma ställe på dörrarna. Så troligen har flera högtalare varit trasiga länge men sambon märkte inget förens sista högtalaren gav sig.
Så jag fick lossa alla paneler (sök på YouTube för instruktioner), borra upp nitarna, limma fast magneten med superlim (se till att få magneten åt rätt håll och skrapa borta gamla limrester så gott det går), plasten hade även spruckit på ett par ställen i varje högtalare så limmad detta med. Testa högtalaren och sedan borra nya hål i plast och plåt för att skruva fast högtalarna med vanliga skruv så det är lättare att lossa dem igen (jag använda vanliga montageskruv). Koppla i högtalaren och montera dörrpanelen igen.
Tyvärr är högtalarna extremt basic och den billigaste skiten jag sett, plasten sprack direkt när man borrade upp så därav nya hål (de gamla var ändå för stora för skruv att fästa i). Jag skickar med lite bilden och hoppas det kan hjälpa någon annan.
Tyvärr var ena bakhögtalaren trasig men nu är det i alla fall ljud i bilen.