Ski007 skrev:SorentoUM skrev:Troligen drar bilen tjuvström från låskistorna i bakdörrarna.
Lämna in till KIA-verkstad för koll och ev. åtgärd.
Jag har också häromdagen råkat ut för att bilen inte gick att starta. Gick inte att låsa upp dörrarna annat än med mekanisk nyckel. Detta har bara hänt en gång. Det visade sig att 12 V batteriet var urladdat till strax över 7 V. Det verkar inte gå att öppna bakluckan utan ström så jag fick åla in genom en bakdörr och ladda 12 V batteriet. Efter några minuter och ett tryck på startknappen (antar att 12 V batteriet då börjar laddas från stora batteriet) steg spänningen till 14,4 V precis som förväntat och det var bara köra.
Någon som kan ha en idé om vad som orsakat urladdningen? Det är inte säkert att man kan ladda över allt.
I manualen på sid 5-106 pratas också om att parkeringsljuset kan dra ur batteriet men jag tvivlar starkt på att det är så det gått till. På samma sida står att parkeringsljuset automatiskt stängs av under den mörka delen av dygnet om man parkerar vid vägkanten. Är det inte då man behöver parkeringsljus?
Tänk om det funnits en beskrivning av hur systemet skall uppföra sig (flödesschema) så hade det varit mycket lättare att ställa diagnos.
Det tog inte mer än 10 dagar så hände samma sak igen. Bilen startar ej, meddelande "Hybridfel" och "Fel på bromsarna", kupebelysningen börjar lysa svagt, bluetoothnyckel får ej kontakt med bilen. Blev tvungen att ringa bärgare eftersom jag stod på ett dumt ställe. Bärgaren sade att han åker runt och drar igång många Kia nu, speciellt Niro. Bärgaren sade att exemplevis Prius verkar mycket mer tillförlitliga. Bokade verkstad, laddade batteriet över natten och lyckades få dit bilen.
Nu säger verkstaden att de inte kunnat hitta något fel men att batteriet är förbrukat. Det omfattas inte av den vanliga garantin utan har endast två års garanti.
Detta är oacceptabelt på så många sätt. Blir ganska dyrt bilägande med batteribyte vart tredje år speciellt med tanke på att det är väldigt ovanliga mått på batteriet och inte går att köpa på de billiga ställena. Dessutom vet man inte i förväg när det är på väg att ge upp, inge varning kommer och bilens paneler verkar inte ha någon indikator för startbatteriet. Jag vägrar köra omkring med en separat voltmeter i cig.uttaget som på en gammal raggarbil.
Det här problemet är en gamechanger för mig. Vi kommer ändå snart att byta bil och nästa bil blir sannolikt inte en Kia,