Annons

Re: Vad exakt ingår i garantin?

21
SorentoUM skrev: 03 okt 2020, 18:06 Det ingick i garantin förr, men efter 1 juni 2020 räknas hjullager, stötdämpare, spindelleder, kränghämmarstag, styrstag mm som slitdelar. Och innefattas alltså INTE LÄNGRE av den 7-åriga garantin.

Garanti finns, men endast i 2 år / 3000 mil. Därefter kan man ansöka om fabriksgoodwill i upp till 3 år / 4500 mil.
Efter det är det helt kundbetalt...
Ursäkta att jag gräver i en gammal tråd.
Jag har precis samma problem som många andra verkar ha här med hjullager som gått sönder.
Min optima phev 2018 uttagen 2019 har vid 10000 mil behövt två nya hjullager. Jag får inget gehör från vare sig verkstaden eller kia sweden angående att detta bör gå på garantin trots att jag tvingar verkstadachefen på aktuell verkatad att läsa servive och garantiboken högt för mig en gång. Han kunde inte peka på vart i boken det står att hjullager inte ingår, det han inte kia sweden heller göra, de hänvisar till verkstaden som hänvisar till kia sweden.
Jag har till och med tagit hjälp av en jurist för att läsa igenom avtalet, juristen kom fram till samma sak som jag, dvs att hjullager inte är frånskrivet i service och garantiboken.

Vart någonstans står det att kia nu ändrat sina regler från 2020? Det står inte i service och garantiboken i mina föräldrars kia från 2022.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"