När jag kör längre sträckor så brukar jag spara el tills dess jag kommer in i städer eller där det går långsamt. Precis som du skriver så räcker inte batteriet länge i hastigheter över 90, och helst ska man hålla sig under 110 om förbrukningen ska hålla sig på rimliga nivåer. Sen blir det lite till en sport att hålla förbrukningen låg och att man tömt batteriet tills dess man är framme vid målet för att ladda upp på nytt. Sammanfattning blir ändå HEV i uppförsbacke/snabba och EV där det går lätt.Nannes skrev: Jag har en tanke på förbrukningen av bensin när jag gör så. Om jag kör 90-100 så räcker inte batteriet länge ändå. Bättre med eldrift inom tätort.
Då anser jag att mina försök är bättre ur bensinförbrukningssynpunkt. Jag körde en sväng i söndags på 31 mil och då glömde jag att ändra så jag körde på Ev-läge
lite för länge och jag fick nästan slut på batteri. Bilen drog då 0,4 l milen på 31 mil. Jag är inte så hemskt noga på hur jag kör på el eller bensin.
Jag kan slå av AC om jag kör tätort för att bilen ska gå på el men långkörning vill jag ha AC. Till sommaren får AC vara på jämt, gillar inte värme.
Att jag laddar batteriet med bensinmotorn är att om bensinmotorn ändå vill gå så spelar det ingen roll för den drar inte mer bensin om jag laddar.
Att bilen ska gå på el så mycket som möjligt är när jag kör inom tätort, på landsväg är det mindre noga enligt mig.
Jag bor i jämtland men visst kan det lukta avgaser när jag går på byn eller ännu mer i östersund där jag är rätt ofta.
Det är väl detta som den här partikelhysterin handlar om? Att det är för mycket avgaser inom tätorter, särskilt stockholm, göteborg med flera större städer.
Jag hade en diesel på 300 hästkrafter som jag vid fin landsvägskörning fick ner till 0,46 l milen. Gjorde det 4 gånger men då var det ecokörning.
Jag saknar verkligen detta dieselvrid ibland även om Optiman inte är då dålig den heller. Jag är ingen miljökämpe utan köpte Optiman för att jag gillar den
Mvh Nanne
Klart vi ska tänka på miljön, det är inte vi som får betala notan utan kommande generationer precis som vi får ta del av det våra förfäder har skitat ned nu. Sen har vi inte det problemet uppe i norr, men alla bäckar små... Men det är en annan tråd

Gällande trådskaparen ursprungliga fråga så jag motsatt uppfattning. Är imponerad över den låga förbrukningen Optiman ger även på långkörning. 0.55 för en stor bensinbil på långkörning är riktigt bra, och möjligheten att köra utsläppsfritt på valda ställen ett ännu större plus.