Annons

Bilen bara dör och startar först när den är kall igen.

1
Hej!
Har ett märkligt problem med min Cee'd 1,6 2010.
Nu har det hänt 3 gånger att motorn stannar och startar först när den blivit helt kall igen.
1a gången kördes den 25mil. Stannade den och sen när den skulle startas ville den inte. Ström finns, startmotorn går, men just som motorn ska starta så dör den.
Inga varningslampor, tempraturen helt normal (ca90).
Efter det kördes den någon vecka utan problem (ca 75 mil) sen hände det igen. Nu under körning. Bilen bara la av. (ca 100m innan Tingstadstunneln. phew!) Blev bärgade till Mekonomen. De startade den utan problem nästa morgon, körde analys och såg inga felkoder.
Jag körde den sen till KIA, där jag har en bekant som jobbar. Han var ganska säker på att det var vevaxelgivaren som spökade. Så han bytte den åt mig. (han såg heller inga felkoder)
Vi körde den någon vecka, sen hände det igen. Vi hade kört en halvtimme. Stannade bilen 2min, när vi skulle starta igen gick det inte.
Väntade (på bärgare som aldrig hann komma) en timme lite drygt, provade att starta den av och till, och när temperaturmätaren var nere i bott startade den finfint, som om inget hade hänt, och vi körde 1,5 timmar hem. Provade att starta den direkt efteråt, och den startade finfint.
Min KIA bekant, börjar misströsta, men han tror att det även kan vara kamaxelgivaren, som spökar, så det blir nog nästa försök.
Har googlat en massa men inte hittat något som påminner om mitt fel.

Men är det någon som varit med om något liknande, eller vet vad det kan va?! Snälla hjälp!

mvh!
/Magnus
Annons

Re: Bilen bara dör och startar först när den är kall igen.

3
Nu är kamaxelgivaren bytt. Körde en halvtimme. Stannade och handlade. När jag skulle iväg igen startade den, började " hosta" och stannade efter några meter, och vill inte starta igen. Men den här gången vill den inte starta när den är kall heller. Känns som den inte får något bränsle. Säkringarna till bränslepumpen är hela. Inget ärj på relät. Ska mäta lite på det i morgon.
Men ALLA! tips är välkomna!!!
/M
Skriv svar

Återgå till "Problem"