Annons

ISG Start/Stop Kia optima urfunktion?

1
Jag har en KIA Optima SW GT-line som nu har gått 400 mil, köpte den när den gått 30 mil. Mycket nöjd, men sedan köpet har ISG (Start/Stop) endast fungerat vid två tillfällen.

http://www.kia.com/content/dam/kwcms/km ... onsbok.pdf
Det som förvirrar mig är när jag läser instruktionsboken, sida 6-90 är följande.

För mig lyser gula indikatorn Auto Stop vid instrumenteringen och ISG OFF knappen tänds när jag trycker på bromspedalen och stannar bilen. När jag släpper bromsen och kör bilen vidare släcks både Auto Stop vid instrumenteringen och ISG OFF knappen.

Detta står inte beskrivet i instruktionsboken. Antingen skall Auto Stop vid instrumenteringen lysa grönt och aktivera funktionen eller skall Auto Stop blinka i 5 sekunder och sedan fortsätta lysa vid fel.

Nu till mina frågor. Hur ofta fungerar eran ISG och lyser era Auto Stop gult likt min? Jag funderar på om den beter sig som ovan när någon av alla villkor (Batteri, utomhustemp, kylarvätskenivå etc.) inte är uppfyllda men systemet har inga fel.

Tack på förhand för era svar!
Annons

Re: ISG Start/Stop Kia optima urfunktion?

2
Min ISG fungerade bra i ca 2 år men bara på sommaren, på vintern fungera den inte sen la den av.
Enligt KIA är det mitt batteri som inte laddar fullt längre och dom ville byta det för 3000kr efter 2 år.
Nu 3 år senare startar bilen snällt i minus 15 grader.
Bara skönt att den sluta fungera ;)
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019
Skriv svar

Återgå till "Optima"