Annons

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

31
Hej.

Lite uppdatering.

Kan lägga upp bild på bilen men den är helt neutral då jag kör även för Uber. Enbart gula skyltar som utmärker min Kia.

3000mil passerat. Service gjord.

Uppdaterad programvara som tog bort en viss ryckighet som uppstod i hastigheter mellan 40-50 och 70-80 km/h

Fortfarande kallt i Stockholm, svårt att få ner förbrukning. Ligger stadigt på 0,5l/mil med snitthastighet på 25-30km/h, 25-30 mil per pass körda.

Mekanikern upptäckte även att anslutningen till minuspolen på 12 volt satt lös vilket kanske kan han påverkat uppladdningen och vara en förklaring varför batteriet för ett par månader sedan drog ur.

Bilen känns väldigt bra i övrigt.

Är ni i Stockholm och ska åka taxi kan ni ladda ner Mytaxi och skriva in erbjudande kod "bjorn.joh1"
Då får ni 200kr att åka för.
Ni kan även knappa in "favoritförare" med mitt förar ID: "4009BJ" . Så kanske ni får åka Kia Niro och snacka massa bil .
"
Hej! Med den här rabattkoden får du 200 kr hos mytaxi för din första resa som du betalar via appen: bjorn.joh1 - http://www.mytaxi.com
"
Mvh
Annons

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

34
hema skrev:Hurtche:

Kia Motors Sweden, har de hört av sig något och kollat hur den funkar som taxi??? De bör väl vara intresserade och se hur den beter sig.

Blir många mil snabbt och det är väl mest stadskörning kan jag tänka mig, men du kör väl även mycket landsväg.
Då får en snabb inblick i vad som kan gå sönder och vad som ska förbättras, och vad som är bra.
Kia har inte hört av sig. Generellt känns Kia och dess återförsäljare väldigt ovana med att få sälja taxibilar. Klassiska märkerna här i Stockholm har annars helt egna säljare endast för taxibilar.

Men faktum var att säljaren själv ringde upp mig för att jag skulle få sista bilen (då jag ett par veckor innan visat intresse) som stod i hallen då alla andra gick fort här som taxibilar enligt honom. Så jag är inte ensam.

:)

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

37
Min Niro går billigare när det är varmt ute... bränsleförbrukningen bör väl specas på ett genomsintt mellan minimal och full förbrukning (ljus, fläkt m.m.).

I helgen så blev det en rejäl långresa på ca 55 mil.
Det första stoppet blev efter ca 30 mil och då hade den dragit 0.45 liter enl. bilens mätare när man stänger av bilen, det var omkring 7 grader ute då.
Hemåt så låg den på 0.48 liter och tempen kröp neråt nollan, så den verkar lite temperaturkänslig, (hade halvljus på hela dagen/kvällen).

När jag tankade upp efter resan så vart snittet 0.483 liter, vinterdäck på, så det får man nog vara nöjd med.
Bilen har uppdaterad ECU och verkar gå billigare och billigare, hoppas på en bra förbrukning när sommarhjulen åker på om någon vecka.

Låg på ungefär samma siffror som ViBilägares innan uppdateringen.
Om nu bilarna inte håller de utlovade siffrorna, utan ligger på ca 2 liter mer än utlovat, går det då att reklamera bilen???

F.ö. så har jag inte DAB+ radio i min bil, vi åkte igenom Stockholm och där sänder de DAB och det fanns bara FM/AM på min radio...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

39
Hurtche skrev:Jag kör ca 25 - 30 mil varje dag i väldigt blandad körning. Aldrig varit nära 0.6l. då måste man köra väldigt fult med sin Niro. Lägga i sportväxel osv. Och då bör man vara införstådd med den ökade bränsleförbrukning. Eller?
Min ligger i ett snitt just nu på 0.527 Liter sedan inköp, och knappt 1300 mil varav vinterdäck i ca 900 mil.
Runt 0.6 liter har det väl hänt, då jag precis som du skriver använt sportläget, men det brukar jag undvika att använda, fast det blir ett djäkla bra drag i bilen.
När jag ligger på landsväg så brukar jag ställa in farthållaren på 99 km/h (om det är 110 km/h eller mer) då går den bra.
Den verkar vara bränslesnålast runt 80 km/h.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

40
Håller med om att den blir kul att köra i sportläge - inget jag gör till vardags, då jag sällan har bråttom eller kör i "heavy traffic".
I kraftiga motlut tycker jag att normalläget är otroligt segt och kräver nästan "pedal to the metal" för att något skall hända :)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Återgå till "Niro"