Annons

ryker MYCKET och luktar dieselvärmare

1
har precis köpt mig en ceed -13 och tog över den för en vecka sedan, en ägare 7000mil. Var in på verkstaden och bytte sim-kort till värmaren och då sa att den var "igen sotad". För att få bort det så skulle jag ha på värmaren när jag kör från/tillbaka till jobbet EN dag så skulle det lösa sig självt.
har kört min 4e dag idag med att försöka rena detta själv (har kört minst 4 mil och med värmare dessa dagar) men surprise!!
Den ryker så fort värmaren går på och även vid stopp då den körs (kan ryka även utan värmare vid start/stop/paus)

Någon som har erfarenheter? Det är inte lite rök vi pratar om direkt, blev frågad om bilen hade gått sönder på jobbet...
Tacksam för all hjälp MVH
Annons

Re: ryker MYCKET och luktar dieselvärmare

3
Förra ägaren har säkert inte kört värmaren på vår/sommar. Man skall köra den några ggr i månaden även på sommaren för att den skall må väl. Även låta den få gå ca 1h någon gång ibland

Jag har inte varit med om detta på min bil använder iofs redline 85+ varje tankning för att förhindra att det blir beläggningar i bränslesystemet, detta kanske även är bra för värmaren

Sen att man kan känna en svag lukt när man startar bilen det är ju naturligt pga att den släpper ut avgaser under bilen

Lycka till
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: ryker MYCKET och luktar dieselvärmare

4
Så bara fortsätta med att ha den igång med andra ord.... Men finns det något anat man kan göra åt "ryken"?
Har många som har diselvärmare men ingen som har en bil som ryker så här mycket... De är inte direkt kul att bli stirrad på när man åker i den, om de inte blir bättre så kan jag tycka att det förstör hela köpet av bilen :(

Re: ryker MYCKET och luktar dieselvärmare

6
Varför inte bara be firman du köpte bilen att rengöra/fixa värmaren ?

Alt 2 kolla med eberspächer eller vad det nu är för märke på värmaren om dom kan fixa den? Kanske är garanti kvar på den beroende på när den monterades.

Är det inte värt att lägga några kronor på att få den fixad tycker du?

Ta bort en värmare som kostar över 20 lök tycker jag var en mkt dålig idé måste jag säga.
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: ryker MYCKET och luktar dieselvärmare

7
Låter ännu dummare att ta bort värmaren faktiskt, skulle inte köpt en bil med värmare annars, eller?
Har köpt från privat annars skulle jag lämnat in den såklart. Samtidigt eftersom den är köpt med detta från start så antar jag att garantin går men samtidigt så är det lite slitage så kanske inte täcks av det ändå, vet inte.
Men uppdatering: Efter ca 1 vecka ca 50 mil med värmaren igång och utan "den bekväma användningen" så går den galant. Den måste ha varit väldigt sotad eftersom verkstaden sa "någon dag" men självgående rengöring är tydligen the shit ;D
Skriv svar

Återgå till "Problem"