Annons

Bromsgnissel

1
Optima SW GT-Line uttagen i december, bromsarna tjuter väldigt vid inbromsning!

har haft in den en gång redan hos ÅF och de smorde upp bromsarna samt gjorde en större skåra i belägget för att bromsdammet lättare skulle försvinna!
dock kvarstår problemet, inte lika kraftigt och ofta men tillräckligt för att ja ska irritera mig på det!

någon fler som har problem med detta?
Annons

Re: Bromsgnissel

2
Nu när du nämner det så har jag det på min med. Men har tänkt att d nog försvinner med tiden då man antagligen ska "köra" in allt. Men då ska ja lämna min för service med.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Bromsgnissel

3
Tror inte de har med inkörning att göra.. tror bromsdammet skapar en glaserad yta på skivan som sedan tjuter när man bromsar!

detta skall inte vara så framförallt på en bil i denna prisklass...

måste var materialfel i skivan eller beläggen! ja ska också åter till ÅF med detta! Vet att sportage hade samma problem då bytte kia ut skivorna så va problemet väck!

Re: Bromsgnissel

4
Tack för infon.. är min första bil som är sprettans ny så är ju osäker om d är normalt elr inte. Men ska ta kontakt med serviceverkstan direkt. Måste ju även kalibrera framlyset med..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Bromsgnissel

6
Nu är bilen tbax efter service.Lampan på den vänstra sidan stod för högt. Den svarta randen går ej att få bort då hela lamphuset elr vad det heter är byggt på ett sett som gör denna randen förklara dom. O sen har dom smort upp alla bromsar på min bil för att se om d hjälper... Dom bytte även hela navigatorn i bilen sa dom enligt Kia:s uppmaning. Dom sa aldrig varför utan bara att kia hade sagt till att den ska bytas ut... Skumt.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Bromsgnissel

7
Fler ärenden om detta finns nu registrerade hos KIA Sverige så förhoppningsvis kommer det bli nån form av materialbyte framöver!

tycker mig komma ihåg att det har varit problem på andra modeller där de löst detta med att byta ut vissa delar av bromsar tex skivor!
hoppas bara att alla som har Optima och ser detta och har samma problem ser till att uppmärksamma KIA på detta så det blir fler, går ju så mkt fortare då!

Re: Bromsgnissel

8
Hade bilen inlämmad för ett par veckor sedan där en av anledningarna var skrikande bromsar. Dom hade smörjt upp bromsarna me idag började det skrika vid bromsning igen. Så en reklamation på detfa ! [emoji16]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Optima"