Annons
Annons

Re: Rost i bakdörrarna, tydligen vanligt fel

2
Jag hade en 2007 tidigare, allt utom huv och tak rostade, detta redan 2009. Bakluckan vid nedre kanten vid bakrutan, rutramarna på vä och hö bakdörrar. Skärmkanter. Ruggigt dålig lack samt obefintligt rostskydd. Kia Ceeds första årsmodell var just 2006 så att köpa något äldre än 2009 skulle jag avråda vem som helst...

Allt mitt åtgärdades på garantin.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

3
Ja det verkar vara standard då jag har haf rost på bagageluckan och fått det åtgärdat på garantin, min kontakt i hedin bil sa att det var ett så vanligt fel och att man inte kunde "fixa" det utan man var tvugna o byta hela både bakdörrarna. Nu här nere i malmö så är det KC center "AKA Kia" man ska vända sig till vad jag har förstått. Och jag har varit där och jag tycker att iallfall inte om säljarna... Inte ens Porsche försäljarna beter sig så. Så man får hoppas dom byter dörrarna.

Jag snackade i tel med verkstadschefen och han sa då att "ja men lackgarantin gäller bara i 5 år" då blev jag lite paff men jag insåg sen i efterhand att detta har inte med lackgaranti att göra utan mot rostgaranti vilket är 10 år så egentligen borde dom åtgärda mina problem.

4
Lackgarantin gäller i 5 år, helt korrekt. Den avser lacksläpp/lackskador som inte beror på yttre åverkan, feljusterade dörrar/luckor eller stenskott.

Rostgarantin gäller i 10 år och avser inifrån kommande rost som äter sig utåt, främst på bilens bärande delar.
Har väldigt lite med lacken att göra utan rör mest underrede, chassi och upphängning.

Så har jag tolkat det iallafall.

5
Precis, dom borde åtgärda mina fel.

Men kan dom komma med något skit om på serviceboken. Har gjort alla service på Hedin förutom service 2 och nu den senaste men Hedin klaga aldrig vare sig om det var något fel i motorn / kabinen så fixa dom det även rost på bagaget har dom fått lacka ett x antal gånger. Det tråkiga är nu efter årsskiftet så får inte hedin bil ta an sig Kia garanti ärenden utan nu får man vända sig till kc motors aka Kia. O kc motors verkar vara skit.