Annons

Låter om bromsarna

1
Är det någon mer som har upplevt ljud från bromsarna? Det låter ungefär som när en precis har tvättat bilen, eller om den har stått länge. Men nu låter det varje gång som bromsarna kickar in. Har skickat frågan till min återförsäljare också, får se vad de säger.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Annons

Re: Låter om bromsarna

4
Jag upplever samma sak! Men, jag TROR jag vad det beror på, och hur vi enkelt kan fixa det!

När vi trycker lätt på bromsen fungerar ju Niron lite annorlunda än en konventionell bil. Elmotorn blir en generator och regenererar rörelseenergin till laddning i batteriet. Allt detta vet ni såklart, men resultatet blir (eftersom frambromsarna står för 60% av bromsverkan) att frambromsarna får jobba väldigt lite och bakbromsarna nästan inte alls. Ju effektivare vi nyttjar hybriddrivlinan i våra bilar desto påtagligt blir detta problem såklart.

...och lösningen då? Jättelätt! Kolla i backspegeln att det är fritt bakåt! Gör en rejält hård inbromsning!

Ni som redan testat detta, har märkt att blien automatiskt aktiverar varningsblinkningar! Repetera ca en gång i veckan, efter tvättning, eller vid behov!
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Låter om bromsarna

5
Låter mycket rimligt!
För mig som aldrig bytt bromsklossar på någon bil jag haft (pga av mitt sätt att köra och var jag bor = glesbygd) kommer nog det här oljudet att märkas i kubik - garanterat ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Låter om bromsarna

6
[quote="/< I /-\"]Ni som redan testat detta, har märkt att blien automatiskt aktiverar varningsblinkningar! Repetera ca en gång i veckan, efter tvättning, eller vid behov![/quote]

Japp, det har vi märkt... :) och innan jag förstod "vem fan" det var som slagit på varningsblinkersen... :)
Märkte oxo när jag fick ut Niron att det var ett högt ljud när man bromsade, speciellt när den går på el.
Så jag var tvungen och kolla men en vanlig bensinare, och det låter rätt mycket där med, men då har man ju motorljudet som dämpar bromsljudet.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Låter om bromsarna

7
Var inne med bilen i fredags och de skulle titta på bromsarna. Tydligen hade någon sten fastnat någonstans och det var det som lät, men att den hade ramlat bort nu. Så inget fel på bromsarna med andra ord. Jag tycker i och för sig att det låter lika mycket fortfarande, men nu har de ju kollat på dem i alla fall, så det är väl bara att köra vidare. Det känns nästan som att de bara drog till med någonting.

Men som "/< I /-\" skrev så är det ju troligtvis så att det låter lite om bromsarna för att de inte används så mycket.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Skriv svar

Återgå till "Niro"