Annons

Koppling tar långt ner

1
Har en Kia Ceed SW 2010. Allt fungerar som det ska, utom kopplingen som börjar driva efter man släppt upp pedalen bara några mm. Kopplingen i sig är det nog inget fel på. Den biter bra och slirar inget.

Vad kan detta bero på? Behöva lufta? Var sitter slavcylindern på dessa bilar?

Uppskattar alla svar. Tack på förhand!
Annons

Re: Koppling tar långt ner

2
Kolla bromsvätskenivån i behållaren, vid behov fyll.
Om du hade låg nivå får du gå igenom hela bilens kopplings och bromssystem för läckor, nivån ska om systemet är tätt aldrig sjunka.
Testa lufta kopplingen.
Kolla HELA överföringen av kraft från pedal till koppling för ev defekter som sprickor i infästningar eller trasiga rör/slangar.
Slavcylindern sitter på/i sprängkåpan runt kopplingen. Följ ledningarna så finner du den. Samma med luftning.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Koppling tar långt ner

3
Torgskräck skrev:Kolla bromsvätskenivån i behållaren, vid behov fyll.
Om du hade låg nivå får du gå igenom hela bilens kopplings och bromssystem för läckor, nivån ska om systemet är tätt aldrig sjunka.
Testa lufta kopplingen.
Kolla HELA överföringen av kraft från pedal till koppling för ev defekter som sprickor i infästningar eller trasiga rör/slangar.
Slavcylindern sitter på/i sprängkåpan runt kopplingen. Följ ledningarna så finner du den. Samma med luftning.

Tack så hemskt mycket för svaret!

Jag behöver alltså inte ha ner hela växellådan för att komma åt slavcylindern? Isåfall vore det ju riktigt trist. Kan det vara huvudcylindern också? Eller ska jag utesluta den?

Jag kollade bromsvätskenivån och det låg vid max-sträcket.
Skriv svar

Återgå till "Problem"