Tjena, jag har en Kia Ceed 2010 1,6 CRDI som har rullat ca 12500. Turbon på den låter med väldigt högt pysljud (som om jag har bensinturbo med dumpventil) vid belastning på turbon och släpper gasen då pyser turbon rejält. Det låter inte alltid utan då o då.
Det har låtit såhär ett tag nu, och bilen skall in till Hedin snart. Jag "har" ett år garanti kvar egentligen men jag har fått bilen mappad nyligen... Så jag undrar om dom kommer märka det o inte byta turbon om det är det som behövs (läste på någon tråd att någon med samma bil hade liknande problem och fick sin turbo utbytt).
En annan sak är att efter jag fick bilen mappad så får jag en felkod (P0473 - Exhaust Pressure Sensor High). Och idag börja motorlampan blinka men bilen går som ett skott. Jag har gjort påtvingad regenerering på partikelfiltret nyligen men jag körde ändå när lampan blinkade på motorvägen över 2000 rpm ett tag (som man ska göra) men den slocknade inte.
Jag har läst att Audi och VW diesel bilar har detta problemet och då är det en sensor dom bytar så försvinner felkoden (måste även kalibreras?) .
Jag har ingen aning vilken sensor det är på Ceeden.
Iallafall så tror jag inte turbo pyset har med felkoden o göra, men jag har ingen aning.
Hjälp uppskattas! Jag hoppas Hedin åtgärdar felen (hade inte varit fel med en ny turbo och sensor) och att de inte märker att den är mappad.
PS. Jag laddar upp en ljudfil från min bil som jag har spelat in så ni hör pysljudet från turbon!
Annons
Re: Turbo låter som om jag har dumpventil ibland (ljudfil uppladdad)
2Har du manipulerat motorstyrboxen eller något annat har du INGEN garanti kvar. Det syns i KDS:en vilken programvara som är inlagd, så du kan vara lugn att de hittar det, för en kontroll av systemet krävs på en garantiåtgärd.
Troligtvis är det turbon som sjunger på sista versen. Kostar ca. 12-14000 bytt och klart.
Troligtvis är det turbon som sjunger på sista versen. Kostar ca. 12-14000 bytt och klart.
3Fan det var inte vad jag ville höra. Jag kan ju iofs återställa den, lägga in original programvara? Jag har filen.
4Någon sa att det är någon gummi (packning) som inte är tät så den släpper luft.. Så det man får göra är att byta gummi men har någon nån aning vilken gummi det kan vara. Detta är alltså på turbon.
Och ang felkod "P0473 exhaust pressure sensor high", är det tryckomvandlare, turboaggregat. Mekaniker sa han skulle rensa den. Ser att ny kostar över 1000kr.
Jag kan iofs återställa bilen till original skick (kostar pengar) och sedan är mappa om den igen (kostar pengar). Men då kanske jag hade kunnat få dessa problemen åtgärdat på garantin men det blir billigare för mig med alt 1.
Och ang felkod "P0473 exhaust pressure sensor high", är det tryckomvandlare, turboaggregat. Mekaniker sa han skulle rensa den. Ser att ny kostar över 1000kr.
Jag kan iofs återställa bilen till original skick (kostar pengar) och sedan är mappa om den igen (kostar pengar). Men då kanske jag hade kunnat få dessa problemen åtgärdat på garantin men det blir billigare för mig med alt 1.
6Hur gick det med detta och felkod P0473? Fick du bort det felet, och vilka åtgärder fick du vidta?
7Jag raderade det bara och så har det inte kommit tillbaka igen. Turbon låter fortfarande samma men den går som ett skott så det ska nog låta så. Så allt är bra
8Om jag var i din sitts skulle jag prata med firman som chippat/mappat bilen och fråga om det är normalt ljud efter mappning.
Kan bli dyrt i längden om något är trasig och du fortsätter att köra runt ändå.
Kolla upp det. Om inte annat så slipper du vara orolig för ljudet om det visar sig att det är normalt efter mappning.
Kan bli dyrt i längden om något är trasig och du fortsätter att köra runt ändå.
Kolla upp det. Om inte annat så slipper du vara orolig för ljudet om det visar sig att det är normalt efter mappning.