Annons

Optima SW - 360 kameran borta i Sverige?

1
testade en Optima SW GT Line i helgen för att byta ut min Ceed SW Executive emot. Kändes bekväm och trevlig. Tekniknörd som man är har man dock läst om alla säkerhetsdetaljer osv och såg fram emot att testa dem. Då ser jag att de inte har 360 kamera på den utan endast backkamera.
Kollar om det finns som tillval eller något, men nej. Finns inte alls. De låtsas som om den aldrig existerat.
Att hela internet är fullt med videos på systemet och att många som testkört bilen säger att det är en av de bästa funktionerna med bilen får mig att klia mig i huvudet.
Varför ta bort en sådan funktion på modellen i Sverige?
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Annons

Re: Optima SW - 360 kameran borta i Sverige?

2
Svaret verkar vara att Kia valt att knyta det till att man även måste ha ventilerade stolar osv om man vill ha 360 kamera. Det ansågs för dyrt i Sverige så det blev inget här. Att SW GT har ventilerade stolar men ÄNDÅ inte har 360 kameran kunde de inte riktigt svara på. Men gräver vidare.

Varför en sak som kameror kopplas till säten verkar lite skruvat tycker jag. Att koppla det till att man måste ha den stora navigatorn eller något hade det funnits logik i. Men detta blir bara konstigt. Navigatorn sitter ju där, backkameran (som är en av de fyra kamerorna) sitter också där redan. Så det handlar om 3 kameror till, lite kabel och lite mjukvara. Kunde iaf varit ett tillval om inget annat.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Optima SW - 360 kameran borta i Sverige?

3
Den svenska (europeiska) marknaden missar MYCKET när det gäller både utrustningsnivåer OCH bilmodeller tyvärr.
Den enda modellen (än så länge och som jag sett IRL) som har 360-kamera på svensk marknad är Sorento Buisness+ "Special Edition" 2016 (finns endast i svart och med brun inredning)
Själv hade jag velat ha både K9 och Borrego (med V8)

Re: Optima SW - 360 kameran borta i Sverige?

4
Lite extra komiskt blir det när det rullar reklam för Optimal SW på TV4 och det de trycker på i den är 360 kamera :). Kanske skulle avslutat med "p s Du kan dock inte ta del av denna feature i Sverige. Men den är så cool så vi visar den ändå." :p
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Optima SW - 360 kameran borta i Sverige?

6
Den ena vet inte vad den andre gör verkar det som. Hittade på deras hemsida även information om Optima SW och SW GT. Där stod 360 kamera med asterisk (som tillval stod det sedan). Tittar man tillvalslistor för SW, SW GT-Line och SW GT eller väljer att "bygga din bil" på kia.se så finns den dock inte alls att välja som tillval. Så det har snurrat till det rätt hårt gällande marknadsföringen av denna feature.

Gällande Optima Hyrid (och då gissningsvis även Optima SW Hybrid) så har jag sett modell med kameror. Dock skall dessa endast ha 270 kameror. Så ingen kamera fram på dessa modeller. Hade något med luftintaget att göra.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Optima SW - 360 kameran borta i Sverige?

7
inquam skrev:Gällande Optima Hyrid (och då gissningsvis även Optima SW Hybrid) så har jag sett modell med kameror. Dock skall dessa endast ha 270 kameror. Så ingen kamera fram på dessa modeller. Hade något med luftintaget att göra.
Stämmer nog bra. Den Optima plugin-hybrid som jag provkörde hade 270-vy när man backade den.
Kia Niro PP2 2017
Skriv svar

Återgå till "Optima"