Annons

Xenonkonvertering

1
Tänkte höra om andra har drabbats av liknande fel vid konvertering till xenonhelljus.
Jag har en ceed sw - 13 som jag monterade in ett "plug and play" xenonkit som man klickade ihop med bilens originalkablage i strålkastarna.

Lamporna tändes utan problem när jag testade dem hemma på gården med tändningen på, men upptäckte sen att de slocknar efter några sekunder när motorn är igång. Provar starta om helljuset och de lyser några sekunder för att därefter flimra till och slockna.

Stänger jag av motorn och bara har tändningen på så lyser de hur länge som helst.

Tacksamt för svar.

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Annons

Re: Xenonkonvertering

3
Nu har jag testat att koppla bort en lampa och resultatet är detsamma. Med motorn igång så lyser det en stund sedan slocknar lampan. Även kontrollampan i instrumenteringen för helljus slocknar.
Jag börjar fundera om det är bilen i sig som slår ifrån? Men det ska väl inte vara någon can-bus övervakning på dessa bilar?
Om bara tändningen är på och ek motorn så lyser lamporna hur länge som helst...


Om någon har idéer så är jag tacksam för dem..

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

Re: Xenonkonvertering

4
Ingen can bus i belysning. Jag konverterade min förra, en 2011, med kit från xenonkungen (MECA är åf). Det visade sig där att höger slocknade för mig. Detta berodde på att det var underdimensionerad kabel. Funkade bra på vä eftersom kabeln där var bara 2 dm. Tillhöger betydligt längre och då komdet inte tillräckligt med ström. Bytte till grövre kabelstam och allt lös som det skulle.

Tror att du ändå får för lite ström när motorn och alla andra "strömätare" är igång.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Xenonkonvertering

6
Skall inte vara några problem med för klena kablar vid en sådan konvertering .
Har du motorn igång är det ännu konstigare att dom slocknar i så fall , då du har ännu högre spänning .
Jag skulle börja mäta i sockeln på orginal kontakten om du har plus och minus på samma ställe när tändningen är på mot när bilen är igång.
Kan ju vara minus styrning .
Hade det problemet med en Hyundai i20 -2012

Re: RE: Re: Xenonkonvertering

7
jorgeli skrev:Skall inte vara några problem med för klena kablar vid en sådan konvertering .
Har du motorn igång är det ännu konstigare att dom slocknar i så fall , då du har ännu högre spänning .
Jag skulle börja mäta i sockeln på orginal kontakten om du har plus och minus på samma ställe när tändningen är på mot när bilen är igång.
Kan ju vara minus styrning .
Hade det problemet med en Hyundai i20 -2012
Tack för tipset :)

Provade mäta upp spänningen, enda skillnaden var att vid tändning på men motor av så gav den ca 11.5 volt, med motor på 14.35 volt. Provade koppla ballasten direkt på batteriet vid motor på och samma volt antal där och då lyste lampan utan problem. Så det verkar vara något tjall när fler förbrukare kommer igång med motorn på eller liknande på helljus kontakten.

Jag har nu beställt en reläsats och kontaktstycken så jag gör om de till ett klick on kit istället och undviker problemet på det sättet istället. :)

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"