Annons

Bakrutetorkare Sportage 2005

1
Många bilar inte bara Kia har ju den egenskapen att torkaren på bakrutan slutar funka, det många gör då är att besöka verkstan som mer än gärna byter hela torkarmotorn för en fin slant.

På frugans Kia var den stilla då vi köpte bilen, kollade säkringar och dylikt men de var hela, har man otur kan motorn bränna i lindningen om de står och drar för att elektroniken vill ha en komplett cykel.
Tog isär och ryckte ut enheten från frugans bil, plockade isär vinkelväxeln, kräver lite våld då smuts samt rost kan hålla axeln hårt, men jag fick ut den utan att skada något.
Med motorn då frigjord testades den och den fungerade. Gjorde rent axeln och smorde upp allt, den funkade fint i 2 år sen var den stilla igen.

Började om samma operation och fann allt fungera bara man tog bort rost och smuts, det sitter permanentsmorda bronsbussningar vid axeln men salt och vägsmuts trycker undan fettet med låsning av axeln som följd.

Denna gång bestämde jag mig för att vara den sista gången jag gör detta, så axeln pillades isär helt och sattes upp i svarven, gjorde ett spår med stickstålet och monterade en O-ring så att halva är nere i bussningen och andra halvan ovanför.
Nu ska inget smuts ta sig in till bussningen igen. På utsidan precis under där torkararmen bottnar la jag ytterligare en o-ring, den blir aningen klämd av torkararmen vilket får den att klämma mot toppen av den jag satte på axeln. På detta vis minimeras friktionen och O-ringarna bör hålla längre.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"