Annons

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

11
kjove skrev:Finns det rca utgångar på denna enhet för att ansluta sub med inbyggt slutsteg?
Nej, du måste ha ett steg som klarar högnivå in, eller en "Högnivå->Lågnivå adapter", tex som denna:
http://www.ebay.com/itm/270904821163?_t ... EBIDX%3AIT
Bild
Köpte en ISO kabelsats så jag slapp skarva i originalkablar, härifrån:
http://www.ebay.com/itm/400646641519?_t ... EBIDX%3AIT
Bild
En bra sak är att även sätta en baskontroll fram, så man kan syra vad som ska till bas-steget:
http://www.ebay.com/itm/131101763131?_t ... EBIDX%3AIT
Bild
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013
Annons

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

13
Har en Gas 8" (GAS SUB800) aktiv bas liggande som jag tänkte använda i min Ceed.
Är lite nyfiken på en av frigolitlådorna ovanpå reservhjulet.
Om man stänger in den för mycket där eller om det kunde funka?
Kan man stjäla signalen från en av sladdarna som matar en av högtalarna i bakdörrarna, eller var tar man signalen?
Var är enklast att dra matningen av ström, vid trösklarna eller i mitten?
Vet inte kvadratytan på sladden jag har , men den är tjockare än en blyertspenna....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

14
Hej!
Super nöjd!

Ja, har man dörrsidorna borta tycker jag man kan måla med gummifärgen som dämpar ljudet.
Det tar inte många extra minuter att köra på ett par lager.
Jag upplever det blev tystare med mindre vägljud.

Från huvudenheten tas högnivå som går bak där två steg sitter. Köpt nya som klarar ta in högnivå direkt.
Ett steg till frontsystemet och ett till basen. Till steget fanns även en baskontroll, som man kan vrida på
och ha framme vid stereon. Bra då basen varierar i låtar.
Stegen monterade jag på en skiva på höger sida ståendes i bagageutrymmet.

Har bytt högtalare i dörrarna fram, och diskanterna som ingår i kittsystemet (2-vägs 6,5" Amega Q Comp60 kitsystem).
Borrade bort nitarna som håller originalhögtalarna, och sate dit dessa distansringar som passar:
"Högtalaradapter Alfa Romeo 147 2000-2014 (165mm) | CT25AR02"
http://www.mds.se/ct25ar02.html
Bild
Kopplade in originalkablarna i dörrsidorna, klippte dem sen innanför dörrstolparna vid golvet och skarvade på kablarna till delningsfiltret som även sitter där. Går även kabel från dem till diskanterna, som passade i originalutrymmet.


"Kan man stjäla signalen från en av sladdarna som matar en av högtalarna i bakdörrarna, eller var tar man signalen?"
Kanske går, men enklast är kanske bakom stereon direkt. Köp gärna kabelsatsen jag skrev om tidigare, så slipper man klippa i originalsladdarna.

"Var är enklast att dra matningen av ström, vid trösklarna eller i mitten?"
Jag drog på passagerarsidan, då det finns ett intag från motorutrymmet bakom handskfacket. Se tidigare bilder.
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

15
MrStrumpan skrev:Hej!
Super nöjd!

Ja, har man dörrsidorna borta tycker jag man kan måla med gummifärgen som dämpar ljudet.
Det tar inte många extra minuter att köra på ett par lager.
Jag upplever det blev tystare med mindre vägljud.

Från huvudenheten tas högnivå som går bak där två steg sitter. Köpt nya som klarar ta in högnivå direkt.
Ett steg till frontsystemet och ett till basen. Till steget fanns även en baskontroll, som man kan vrida på
och ha framme vid stereon. Bra då basen varierar i låtar.
Stegen monterade jag på en skiva på höger sida ståendes i bagageutrymmet.

Har bytt högtalare i dörrarna fram, och diskanterna som ingår i kittsystemet (2-vägs 6,5" Amega Q Comp60 kitsystem).
Borrade bort nitarna som håller originalhögtalarna, och sate dit dessa distansringar som passar:
"Högtalaradapter Alfa Romeo 147 2000-2014 (165mm) | CT25AR02"
http://www.mds.se/ct25ar02.html
Bild
Kopplade in originalkablarna i dörrsidorna, klippte dem sen innanför dörrstolparna vid golvet och skarvade på kablarna till delningsfiltret som även sitter där. Går även kabel från dem till diskanterna, som passade i originalutrymmet.


"Kan man stjäla signalen från en av sladdarna som matar en av högtalarna i bakdörrarna, eller var tar man signalen?"
Kanske går, men enklast är kanske bakom stereon direkt. Köp gärna kabelsatsen jag skrev om tidigare, så slipper man klippa i originalsladdarna.

"Var är enklast att dra matningen av ström, vid trösklarna eller i mitten?"
Jag drog på passagerarsidan, då det finns ett intag från motorutrymmet bakom handskfacket. Se tidigare bilder.
Tack för ditt svar. Ett svar som många nog har nytta av. :)
Jag tänkte mig bara att ha denna bas. Har ju inte bilarna mer än 3-4 år och gällande bilskruvande så är jag inte händig. Är händig på en massa annat, men inte när det gäller bilen.

Tror du det dämpar basen för mycket att ha den i frigolitlådan ovanpå reservhjulsbaljan?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

16
Rent spontant tror jag inte det blir bra att lägga den under golvet i kofferten. För det är väl så du menar.
Går den inte in under någon av framstolarna? Annars skulle jag nog försöka hitta en plats i bagageutrymmet, kanske på ryggstödet eller på sidan. Ev om du kan ha den under handskfacket, men vet inte hur stor den är.
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

17
MrStrumpan skrev:Rent spontant tror jag inte det blir bra att lägga den under golvet i kofferten. För det är väl så du menar.
Går den inte in under någon av framstolarna? Annars skulle jag nog försöka hitta en plats i bagageutrymmet, kanske på ryggstödet eller på sidan. Ev om du kan ha den under handskfacket, men vet inte hur stor den är.
DIMENSIONER (BXHXD): 365x251x79 mm
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-sub800.html#Prodtext

Under framstolarna så är ju ventilationen (fläkten) till baksätespassagerarna.
Hela bagaget är ju inklätt i något filtmaterial, detta gör ju att man har ingen yta att skruva i. Då får den isf ligga på golvet i bagaget och där har jag en skålad bagagerumsmatta.
Vilka i-landsproblem man har. :)

Tack för du tar dig tid...... :clap:
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

18
MrStrumpan skrev:Rent spontant tror jag inte det blir bra att lägga den under golvet i kofferten. För det är väl så du menar.
Går den inte in under någon av framstolarna? Annars skulle jag nog försöka hitta en plats i bagageutrymmet, kanske på ryggstödet eller på sidan. Ev om du kan ha den under handskfacket, men vet inte hur stor den är.
DIMENSIONER (BXHXD): 365x251x79 mm
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-sub800.html#Prodtext

Under framstolarna så är ju ventilationen (fläkten) till baksätespassagerarna.
Hela bagaget är ju inklätt i något filtmaterial, detta gör ju att man har ingen yta att skruva i. Då får den isf ligga på golvet i bagaget och där har jag en skålad bagagerumsmatta.
Vilka i-landsproblem man har. :)

Tack för du tar dig tid...... :clap:
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia ceed 2013 Stereo/högtalare

20
jrhaag skrev:Är det så mycket resonans i dörrarna?
Är det för vibrationer eller ljudet! :shock:

Det är en gummi färg, dämpar ljud och resonans i plåten.
På biljud brukar den kallas "Noise Killer", men Mekonomens är ungefär samma och billigare.
Tar inte många minuter att måla 2-4 lager, så passa på om man ändå dörrsidorna borta.
Men du kan säkert lyssna på musik utan färgen med :-)
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"