Nu har jag förhandlat klart och skrivit på köpekontraktet. Jag lyckades få ned priset till 200 000:- jämt, inklusive motorvärmare som jag ju glömde i min första offert, alltså följande:
cee'd SW 1.6 CRDi Komfort
Metalliclack
Motorvärmare med grenuttag
Avtagbar dragkrok
Dubbfria vinterdäck på aluminiumfälg (bytte till dubbfria men det är ju ingen större skillnad mot dubb)
Det jag gjorde var att jag skickade ut mail till 12 återförsäljare som jag hittade på KIAs hemsida, både sådana som låg nära mig i Stockholmstrakten samt sådana på lite längre avstånd och bad de om offerter. Utöver detta så ringde jag och pratade med två handlare, så totalt 14 stycken.
Efter en dag så började offerterna ramla in, så här såg prisspridningen ut (på min specifikation som jag listar i första inlägget):
211 300:-
210 000:-
206 000:-
205 400:-
204 090:- (plåtfälg v-däck)
203 500:-
202 000:- (plåtfälg v-däck)
202 000:-
200 000:-
Den billigaste offerten fick jag från en handlare en bit bort, och i samma veva så ringde min närmsta handlare som jag varit och besökt och fått ursprungsofferten (som dock saknade motorvärmare) och var säljsugen

. Så efter lite dividerande där jag förklarade att jag fått 200' som pris så gick hon med på att lägga sig på det priset hon också.
Jag hade satt 195' som målsättning, utifrån Smulans prisuppgift (186' utan drag), men jag är rätt nöjd med 200' också! Ser verkligen fram mot att få bilen, skulle ta 3 veckor ungefär.
Biltoken skrev:Summa 216 250:-

Alltså ingen rabatt på bilen, men rabatt på tillbehören.
Som sagt, det där är dyrt. Mycket dyrt skulle jag vilja påstå, det är högre än alla de offerter jag fick in och då begärde jag avtagbar dragkrok. Kolla runt lite och kontakta fler handlare, ofta kan det ju vara värt besväret att att ta tåget till någon handlare längre bort och köra hem sin nya bil om handlarna i närområdet inte vill ge ett schysst pris.