Annons

startproblem - check engine och olja lyser innan start

1
Hej,

Jättekul det här, köpte Kia pro c'eed 2.0 en 3-dörrars diesel från 2008 förra veckan. Redan dag 1 då det är -7 grader ute på morgonen vill bilen inte starta. Jag sitter i bilen ett tag och sedan hoppar den igång av någon anledning. Check engine och olje-lampan lyste bägge men när bilen startade så slocknade de. Åkte till jobbet, 5 mil, och åker hem sen igen 5 mil. Inga problem. Dagen efter ska jag köra iväg vid 12-tiden och det är typ 0 gradigt. Bilen startar inte igen... Jag och sambon sitter där ett tag och nopp. Kommer inte igång. Vi går och köper olja och fyller på detta för den lampan lyser ju.. Men nopp, kommer inte igång. Fast nu låter det som en kulspruta när jag ska starta. Ringer lite verkstäder och alla säger batteriet, så en vän kommer förbi och ger mig starthjälp och bilen kommer igång! Vi åker ca 2 mil, stannar och handlar en sväng, typ 45 minuter. Hoppar in i bilen igen och den startar utan problem. Åker tillbaka de där 2 milen och åker in på parkeringen på okq8 för att köpa lite mer olja och annat till bilen. Där gör den samma sak igen! Nu kan det ju ändå inte vara batteriet... Sen 5 minuter senare hoppar den igång av sig själv utan att jag gjort något. Jag lämnar in bilen till bilfirman jag köpte av och de hittar att en propp gått på startnyckeln, så de byter den. De provkör bilen och dagen efter kvarstår problemet så de byter även olja och filter då de tror detta kan vara problemet... Över helgen fick jag en lånebil då de hade bilen kvar för prövning. Jag ringde igår och de sa att det inte varit några fler startproblem så jag hämtade den igen igår. Nu idag, samma sak. Kör till och från jobbet utan problem. Gör ett kort stopp på 10 minuter i centrum, då vägrar den starta igen och låter sådär ansträngd som alla andra gångerna! Jag provar 2-3 ggr och nopp. Ingenting. Jag tar ut nyckeln och låser bilen. Väntar någon minut innan jag låser upp och stoppar i nyckeln igen och puff, den går igång utan problem!

Jag har läst här på forumet att detta nog är nyckeln, som isåfall måste bytas ut?? Kan detta stämma? Men är det hela låsanordningen då eller är det bara nyckeln? Men jag förstår inte riktigt, har någon propp hoppat igen då eller för när de felsökte första gången så var det ju så (nu kanske inte det var problemet förvisso men varför hade den gått då? eller vad var propp-problemet? ) Måste väl ligga något underliggande fel till varför den gått igen isåfall? Eller är det något annat som kan vara problemet?? Check engine och oljan lyser ju varje gång fram tills att jag vrider om nyckeln för att starta motorn,och när den startar först då slocknar de och detta känns ju väldigt konstigt???!? Så det känns som att det är nog mer problem än bara nyckeln väl?

Vill ju gärna få det här löst omgående då jag inte har någon lust till att ha lånebil igen eller åka kollektivt de där 5 milen tur o retur till jobbet... Som tur är så har säljaren hittills varit väldigt seriös iallafall men vill ändå få lite backning på vad det är för fel, är det allvarligt så att bilen borde returneras eller är det något som kan fixas?

Tacksam för alla tips och idéer på vad det kan vara så jag kan få rätt hjälp direkt!
Annons

Re: startproblem - check engine och olja lyser innan start

2
Jag törs inte lova, något, men det kan mycket väl vara startspärrsystemet. Antingen nyckeln eller läsaren, fungerar reservnyckeln bättre? Det sitter ett chip i nyckeln och en mottagare i tändningslåset som ska känna av att det är rätt nyckel.

Att motor-, oljetrycks- (röd kanna) och laddningslampa lyser tills motorn går igång är helt normalt. Om de fortsätter lysa när motorn startat, då kan det vara något knas.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08