Annons
Annons

Re: Motor och kupévärmare Rio

2
Hejsan. Fick min motor/kupevärmare inmonterat här i Västerås för 5580:- på Aros Auto. Det tråkiga är ju att de sätter ju inte motorvärmaren i själva motorblocket längre utan i kylarslangen. Bra eller dåligt kan man ju diskutera...

Re: Motor och kupévärmare Rio

3
CCSF skrev:Hejsan. Fick min motor/kupevärmare inmonterat här i Västerås för 5580:- på Aros Auto. Det tråkiga är ju att de sätter ju inte motorvärmaren i själva motorblocket längre utan i kylarslangen. Bra eller dåligt kan man ju diskutera...
Helt klart en sämre lösning, men den är enklare att montera, billigare att tillverka.

För kunden innebär det större energiförluster eftersom värmen ska gå helt via vattnet in i blocket och värma godset, kräver mycket mer energi då energin ska överföras via ens mal slang som sitter i fria luften och snabbare kyls av, det blir förluster redan här.
Har slangvärmaren tempstyrning inbyggd är det ännu sämre, för vid en viss slår den ifrån, vattnet i slangen kan ju bli varmt men är resten av systemet det? knappast, då slår den från tills dess att vattnet är för kallt igen (ofta runt 10 grader lägre) innan den startar igen, uppvärmning och nedkylning i en kedja med förlust av 10° mellan varje till/från, bortkastade pengar. Vilken tid tar det inte då för värmen att sprida sig i systemet eftersom utetempen fortfarande kyler blocket och dess massa.

Bättre att man kör fullt fläsk (tar kortare tid att värma med hög effekt) tills rätt temp är uppnådd då tar det längre tid att kyla ned massan igen.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Motor och kupévärmare Rio

4
Tackar för svaren. Om man inte gör det via frostplugg, då kan jag lika gärna montera paketet själv. Enda anledningen till att montera det på kylarslangen måste ju vara för att det ska vara enkelt.

Tack för svaren :thumbup:
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer

Re: Motor och kupévärmare Rio

5
Hej.
Ska till och installera motorvärmare (Calix r485 slangvärmare) i en Rio Special Edition 1.2 -16. Följde med en bild(dålig) men hittar inte vilken slang den ska in på. Hur har ni gjort? Avtappningspluggen till kylsystemet var sitter den? Är det den som sitter längst ner till vänster om kylaren? En svart plastsak som ser ut som en vingmutter typ? Den verkar sitta ganska hårt.
/Jari

Re: Motor och kupévärmare Rio

6
Svarar mig själv. Monteringen sker uppifrån. Man får ta bort batteriet för att lättare montera värmaren. Värmaren ska sitta på slangen mellan motorn och värmeväxlaren.
Ganska enkelt när man väl visste hur det ska göras. Och ja, det var avtappningspluggen jag nämnde i tidigare inlägg. Nu återstår att se hur slangvärmaren fungerar.
/Jari
Skriv svar

Återgå till "Rio"