Annons

Små störande saker

1
Har Kia ceed 2015 sp ed 2.När jag köpte bilen fanns det massor av finesser jag längtade efter att få använda.
Men nu så är de mera störande eller saknar helt den funktion som jag hoppats på, lite besviken kanske.
Inte missnöjd med bilen, men kanske snålheten hos tillverkarna bedrog visheten.
Några exempel då, har jag missuppfattat funktionen snälla rätta mig. :)

1. Gps, tanten tjatar går inte att stänga av konstant. För varje ny navigering sätter kärringen igång igen. Mycket störande.
Sedan har gåsen avsaknad av simpla saker som varning vid för hög hastighet, ingen varning för trafik kameror, man kan inte byta röst på gps. Dessa saker kunde jag göra på en gammal garmin som är tio år gammal, uselt tycker jag faktiskt, hade förväntat mig högre standard.

2. Bränsleförbrukningen, vet att man testar bilar i tunnlar mm. Men jag hamnade på 0.68 l .. Mot som det stod 0.45 l.. Jag har med fjäder på pedalen fått ner förbrukningen rätt ok men ändå. Hade kanske tänkt blandad körning under 0.6l. Får se när bilen är mera inkörd.

3. USB uttagen verkar inte gå att ladda min telefon med utan enbart ansluta den som media enhet, suck, jag kan ha fel hoppas det.

4. Sätet åkte bak själv automatiskt när bilen stängdes av. Köpte bilen ny, försäljaren sa lägg gardinen från bagaget i baksätet så länge så vinterdäcken får plats i bagaget, javisst. Lutade gardinen från golvet till sätet så alla skulle få plats i bilen . Kommer hem med nya bilen stänger av, sätet går bakåt känner inte av att gardinen står där utan bucklar till hela gardinens plåt, ok Täbkte jag besviken. Var och köpte mat dagen efter, glömde av att sätet far bakåt. Hade varor med ägg i en påse på golvet bakom förarstolen. Vad händer, jo trasiga ägg. Jag hann tänka neeeeej sätet. Finns det ingen avkännande på sätet alls, kan man krossa någon lång persons knä tro, tänk om någon lång människa sitter där bak så stannar jag bilen.
Hittat funktionen för att stänga av det där eländet.

5. Varför ha två knappar i taket för att stänga takgardinen ?? Skillnaden är ju att med den andra stora knappen öppnar du taket också, den lilla knappen har ingen vettig funktion alls.

6.max hastighets inställning, snälla denna funktion nollställs varje gång man stannar bilen ju. Krånglig meny för att ställa in den varje gång, dessutom mera en fara om man ska köra om får möte och så kan man inte gasa på. Förstår inte syftet alls.
Det finns ju farthållare.

7. Bilen vill gasa själv ibland, jag släpper gasen för att sakta ner haha då gasar den själv så man får bromsa.

8. Ibland när jag ska över en korsning så vill jag kanske dra på, vad gör den då? Sniglar sig framåt så jag önskar jag hade skidstavar at putta på med, suck. Min första diesel bil men snälla.

9. Hill assist, bra funktion ibland. Fast när man ska backa till 5 cm till släpkärra och den jäkeln bromsar mig när jag ska bak en liten bit så blir det mer ett ryck bakåt, lärt mig detta nu men lite störande, annars bra funktion.

10. På nyckeln finns en knapp för att låsa upp bara bagaget hmmm varför då ?? Använder ni någonsin den funktionen.
Jag låser upp hela bilen med ett tryck oavsett om jag ska in i bagaget eller genom en dörr. Fattar inte funktionen alls, snälla. Förklara.

11. Kyla i handskfacket, härligt tyckte jag. Tills jag kände häromdagen då det var varmt. Den tar visst luft från kupén, är det kallt ute borde den väl ta luften där om man nu vill ha kyla. Sedan kan det vara skönt med värme men det sitter ju ett reglage i facket, då borde den väl hämta kyla där den är om man nu vill ha det. :)

12. Har ni provat ställa in klockan, haha jag försökte på displayen men där stod det att klockan var rätt allt stämde, förutom att klockan på displayen vid rutan gick fel, svor en del åt detta tills jag såg att inställningen var annan för just den klockan, återigen ogenomtänkt dubbel funktion, naturligtvis skulle den klockan också styras via systemet.

13. Röstkommandona för att styra gps, säger bara usch.

Annars är jag faktiskt ändå nöjd med min bil, anser att jag ändå fått mycket för pengarna.. Hade jag valt ny bil idag hade jag nog gjort samma val och köpt denna bilen, fast kanske med extern gps, och chippad. Hoppas ni fattar att jag ler lika mycket åt dessa saker som jag faktiskt retar mig på dem.
Annons

3
1. Gps är inte Kias starka sida men det ska komma att bli bättre
2. Bränsleförbrukning är lite högre i början innan bilen (och föraren) blivit inkörd.
3. USB-uttagen får INTE användas för laddning av elektronik. Endast för filöverföring. 12V-uttagen ska användas.
4. Sätet har komfortläge. Dvs underlättar in och urstigning. Går att stänga av som du märkt ;)
5. Man kanske bara vill titta på stjärnorna kvällstid utan att öppna hela luckan.
6. Max hastighet är valfritt att använda. Kan vara bra på ett känt kamera-stråk.
7. Detta är en produktegenskap. De beter sig såhär och är inget fel och det finns ingen mjukvara för att ta bort detta. Växla ner en växel tidigare istället så undviks fenomenet.
8. Det tar en liten stund att få snurr på drivlinan. Heller inget fel men en vanesak.
9. Hill assist är oftast bra men vid backning med släp bör man koppla ur den.
10. Är besvarad sedan tidigare. Bra för djurägare att inte behöva låsa upp hela bilen.
11. Luften i handskfacket är samma temp som inställd temperatur för passageraren.
12. Kan tyckas lite dumt. Håller med, men kan vara bra för att se lokal tid vid ev resa utomlands.
13. Röstkommandona fungerar oftast bra men kunde naturligtvis vara bättre.
Tycker själv att det är en väldigt trevlig och prisvärd bil med förhållandevis mycket utrustning.
Ps. Den nya GT-line har ett helt nytt GPS-system som är bättre och upp till 5 ggr snabbare, kartor på SD-kort och har bl.a. aktiv varning för trafikstockningar och fartkameror. Bara för att strö lite salt i såren ;)

Re: Små störande saker

4
Mitt svar är att Kia Ceed är en lågprisbil och det dumsnålas överallt. Kan man ändå gilla läget så får man en ganska bra bil.
En punkt till är att spolarmunstyckena inte är justerbara, riktigt dumt....


Det mest negativa är bränsleförbrukningen. Min förra kia Ceed, 2011, klarade sig vid 90km/h på 0,43l/mil.
Hade en 80-sträcka på tre mil till jobbet och då var förbrukningen 0,41l/mil Detta är inte via datorn utan fulltank på tom tank några gånger.

Har aldrig lyckats köra min nya under 0,55l/mil oftast drar den 065-0,70l/mil blandad körning. Otroligt dåligt på en ny bil.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Små störande saker

5
Ok alltså.
Så om man har djur så är det bra att ha knapp för enbart bagaget, varför??
Vad spelar det för roll om man öppnar hela bilen, fattar det inte.
Om man ska in i baksätet öppnar man ju alla dörrar inte bara vänster bakdörr.

Den stora knappen för öppning i taket går utmärkt att öppna enbart tygtaket med utan att öppna luckan med.

På firman där jag köpte bilen rekommenderade de att jag skulle chippa bilen orginal för att få ner bränsleförbrukningen.

Jag trodde faktiskt att gps skulle vara bättre funktionellt idag än för tio år sedan, men tji fick jag.

Ronni jag såg också det nu med spolarmustyckena att de i te går att ändra, lol.

En sak till är faktiskt att de inte plomberat skruvhålen i ratten eller i inredningen med en svart täckbricka, känns lite b.

Annars är det som sagt en massa bil för pengarna. :)

6
Chippa för att få ner förbrukningen?
Enda stället du får ner bränsleförbrukningen är i färddatorn, eftersom de flesta dieseltrim bygger på att lura insprutningssystemet. Den verkliga förbrukningen blir ungefär +-0 mot original om du kör snällt. Att den sen känns piggare och starkare vid gaspådrag är ju en annan femma, men då drar den också desto mer bränsle.
Och om du nu retar dig på knappen för bakluckeöppning så får du väl tejpa över den med eltejp eller nåt... ;)

Re: Små störande saker

7
Så chippning är enbart myt vad gäller bränsleförbrukning då.
Nja jo jag stör mig på korkade saker utan funktion.
Man gör en budget lösning på bilen, men har råd att montera knappar utan funktion eller dubbla saker som inte behövs.
Jag fattar inte varför man inte ska eller kan ladda telefonen via USB. Nä då ska man montera en lös usb bredvid i 12 volt uttaget. Enligt mig korkat. :)

Re: Små störande saker

8
Mirage skrev:Så chippning är enbart myt vad gäller bränsleförbrukning då.
Nja jo jag stör mig på korkade saker utan funktion.
Man gör en budget lösning på bilen, men har råd att montera knappar utan funktion eller dubbla saker som inte behövs.
Jag fattar inte varför man inte ska eller kan ladda telefonen via USB. Nä då ska man montera en lös usb bredvid i 12 volt uttaget. Enligt mig korkat. :)
Kanske inte så korkat om man ser på kabelarean för de olika matningarna. En del kablar är tunna som sytråd...
Men fortfarande, en bra bil. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Små störande saker

9
USB uttaget är hmmm ca tre cm från 12 v uttaget, att skapa en förbindelse därifrån för att få ut extra spänning om nu kabelarean skulle vara för klen. Tycker jag vore en bra lösning. Man har ju 12v och USB intill varandra att sedan begränsa USB till enbart audio är ju löjligt. Dessutom :) . Kolla tråden i en säkring på ca 800 mA den är sytråd man kan också enkelt begränsa strömmen så effekten inte blir för hög enkelt. :)...kom på en sak till.
Ljuset eller intensiteten är svag på den där runda informations displayen i hastighetsmätaren, på sommaren kan man knappt se vad som står. Skulle ha varit bättre avskärmat för solljus :)

Förr hade man vindavvisare för solluckor det var endast ett dovt ljud eller sus. Trodde jag hade vindavvisare också. Men haha NÄÄÄ det är ett insektsnät istället så man inte ska få flugor ner i luckan. Haha trodde det var så man slapp vind bruset när luckan är öppen. Sedan kunde luckan vart 8-10 cm längre fram så att man fick lite glädje av den när man kör också.

Annars är det som sagt en otroligt bra och fin bil till de pengarna. :)

Re: Små störande saker

10
Mirage skrev:USB uttaget är hmmm ca tre cm från 12 v uttaget, att skapa en förbindelse därifrån för att få ut extra spänning om nu kabelarean skulle vara för klen. Tycker jag vore en bra lösning. Man har ju 12v och USB intill varandra att sedan begränsa USB till enbart audio är ju löjligt. Dessutom :) . Kolla tråden i en säkring på ca 800 mA den är sytråd man kan också enkelt begränsa strömmen så effekten inte blir för hög enkelt. :)...kom på en sak till.
Ljuset eller intensiteten är svag på den där runda informations displayen i hastighetsmätaren, på sommaren kan man knappt se vad som står. Skulle ha varit bättre avskärmat för solljus :)

Förr hade man vindavvisare för solluckor det var endast ett dovt ljud eller sus. Trodde jag hade vindavvisare också. Men haha NÄÄÄ det är ett insektsnät istället så man inte ska få flugor ner i luckan. Haha trodde det var så man slapp vind bruset när luckan är öppen. Sedan kunde luckan vart 8-10 cm längre fram så att man fick lite glädje av den när man kör också.

Annars är det som sagt en otroligt bra och fin bil till de pengarna. :)
Förr fick man till många bilar med taklucka, leta vindavvisare bland tredjepartstillverkarna. Opel, Volvo, osv.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"