Jag ska koppla in extraljud på min Ceed 2013, vanliga halogenljus.
Min tanke var en klassisk inkoppling, dvs separat avsäkrad matning som bryts med ett relä. Detta relä styrs med 12V+ från en helljusmatning via strömtjuv.
Min fråga är om detta kan skapa problem med felkoder via spänningsövervakningar eller dylikt i motorns styrbox? Det verkar ju vara flera som gjort liknande inkopplingar utan problem, men jag vill åtminstone fråga mig för först.
Är helljuset plus eller minusstyrt? Om någon till och med vet vilken färg det är på matningen till helljuset så skulle det uppskattas stort.
Annons
Re: Inkoppling extraljus Ceed-13, risk för felkoder?
2Kia är inte så moderna.
Finns ingen canbusövervakning.
Finns ingen canbusövervakning.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Inkoppling extraljus Ceed-13, risk för felkoder?
3Då så, inga problem med detta i så fall.
Hur är det med matningen, plus eller minusstyrning?
Hur är det med matningen, plus eller minusstyrning?
Re: Inkoppling extraljus Ceed-13, risk för felkoder?
4+ och på vänster sida är det rosa kabel som går in till strålkastarens kontakt.
Och strömtjyv är NEJ NEJ NEJ , kablarna är så klent dimensionerade att det redan är gränsfall, att då klippa hälften av kardelerna med en strömtjyv bådar på kasst ljus på den helljuslampan, sen blir det med tiden ärg och problem, garanterat mer motstånd och spänningsfall i kabeln.
Näe strömtjyvar är för klantarslen med 10 tummar mitt i handen och huvudet upp i r*ven. Eller "fackmannamässiga" verkstäder.
Eldragning görs med skala höljet och löda sin skarv, sedan fuktskydda allt med endera alla 3 eller bara ett av dom följande, krympslang, vulktejp, eltejp.
Och strömtjyv är NEJ NEJ NEJ , kablarna är så klent dimensionerade att det redan är gränsfall, att då klippa hälften av kardelerna med en strömtjyv bådar på kasst ljus på den helljuslampan, sen blir det med tiden ärg och problem, garanterat mer motstånd och spänningsfall i kabeln.
Näe strömtjyvar är för klantarslen med 10 tummar mitt i handen och huvudet upp i r*ven. Eller "fackmannamässiga" verkstäder.
Eldragning görs med skala höljet och löda sin skarv, sedan fuktskydda allt med endera alla 3 eller bara ett av dom följande, krympslang, vulktejp, eltejp.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Inkoppling extraljus Ceed-13, risk för felkoder?
5Tackar för färgkodningen. Har aldrig använt strömtjuvar själv, har alltid använt press-smält-skarv, men latheten tog över då jag läste att många använder tjuvar. Det får bli en ordentlig skarv helt enkelt.