Annons

Har återförsäljarna gemensamt offertsystem?

1
Jag har en fråga, någon som vet om Kia återförsäljarna har ett gemensamt offertsystem så att de kan se vad respektive återförsäljare har offererat?.
Vår Kia Ceed CRDi SW är 5 år gammal nästa månad, den har rullat 8000 mil och vi är skitnöjda med bilen men är sugna på att kolla på en ny, jag har mejlat runt till olika återförsäljare för att få ett mellanpris på en ny 2016 men jag har även kollat upp 2015 och en 2014 för att se vad de har att komma med.
Pratade med en säljare som verkade försäga sig när jag frågade om inbytespriset, han hade satt samma inbytespris som de andra.....hur vet han det?....njäe vi går ju efter inbyteslistan....ok så det gör alla oavsett om bilen är tillverkad 2014, 2015 eller 2016.....en 2016 begär man 197900:- en annan firma begär 197400 för en 2014 och en tredje samma för en 2015 med noll mil på mätaren och samma utrustning men samma eller snarlikt inbytespris.
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011
Annons

3
Gemensamt offertsystem över alla Kia-handlare = Nej
Kanske inom t.ex. Hedin som nämnts, men troligtvis inte.
När det gäller själva bytet ska du satsa på Ceed Facelift GT-Line -16 som precis släppts + utrustningspaketet för 5000:-

Re: Har återförsäljarna gemensamt offertsystem?

4
Skulle tro att nästan alla handlare, stora nog, använder KvD pro.
Där skriver man in de olika värdena för bilen, mil, djur, rök metallic osv och får upp samma svar/pris
För oss vanliga ickehandlare så är det här vi kan kolla kvd-priser, fast betydligt simpalre http://www.bilpriser.se/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Har återförsäljarna gemensamt offertsystem?

5
Det finns ett par-tre större aktörer inom offererings- samt värderingstjänster. Även om två handlare använder samma tjänst så ser man ingenting om man inte jobbar inom samma koncern.

Att man får samma inbytespris är för mig ingenting konstigt då bilen har ett faktiskt värde, och det är ju det vi jobbar med och har lärt oss att få fram. Sen kan man såklart få väldigt varierande mellanpriser, och det finns det hundratals anledningar till. I slutändan är alltid en bil värd det den är värd, speciellt då de geografiska skillnaderna suddats ut mer och mer.
Christoffer Svensson
Biva Falun
Telenr: 023-934 28
Email: christoffer.svensson@biva.se
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"