Hej!
Har en Kia Sportage från slutet av 2012 (ända ägare). Den senaste månaden har det börjar skrapa från mina bromsar när jag gör en inbromsning.
Samma problem uppstod för några månader sedan men då hjälpte det med några kraftiga inbromsningar så släppte det. Jag ser att det är lite rost på skivorna och funderar på om det är det som gör det?
Jag har kört ca 2200 mil med bilen och är inte en bromsgalning så beläggen borde verkligen inte vara utslitna redan. Någon som har något tips vad man kan kolla efter/göra?
Läst runt lite och många skriver att det kan bero på temperaturen ute (bor i sthlm och är inte speciellt många minus här) och bilen har stått i värmegarage sedan dag 1.
Måste vara belägg av extremt dålig kvalite om det visar sig att dom är slut redan.
Annons
Re: Skrapar från bromsarna.
2Har dock ingen Sportage men jag hade problem med ljud vid inbromsning på min Kia Ceed 2008. Det knarrade och knäppte när jag bromsade. Bromsarna var allmänt lite konstiga och det lät alltid som det var något med dem.
Ena gången så hade belägget på ena brombelägget börjat släpp från själva metalldelen av brombelägget och det resulterade i ljuden som uppstod. Sen var det att det behövde smörjas upp. Så jg gjorde det själv, plockade ner oken och smorde upp beläggen igen med kopparpasta. Efter det upplevde jag att det funkade bättre.
Ena gången så hade belägget på ena brombelägget börjat släpp från själva metalldelen av brombelägget och det resulterade i ljuden som uppstod. Sen var det att det behövde smörjas upp. Så jg gjorde det själv, plockade ner oken och smorde upp beläggen igen med kopparpasta. Efter det upplevde jag att det funkade bättre.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic
Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Re: Skrapar från bromsarna.
3Jag hörde samma sak bakifrån i helgen som var men det visade sig vara stora isklumpar i hjulhuset och efter att jag sparkade bort dom så slutade ljudet.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal
Re: Skrapar från bromsarna.
4Jag har en Sportage 2012 och kört 4400 mil när vänstra yttre bromskloss slets ner så att det blev järn mot järn. Tycker att det ät korta mil och fick till svar att det är ju en tung bil + automat och framhjulsdrift. Har innan haft BMW med automat och kört 8000 mil utan att det har påverkat bromsklotsarna eller skivorna. Så jag skall laga bilen och sen skall den bort och aldrig kommer jag att köpa en Kia igen. Det är väl så att köper man en billig bil så är kvaliteten därefter.
KIA Sportage 2.0CRDi AWD EX Automat Komfort 184 hk 2012
Re: Skrapar från bromsarna.
5Är det inte billigare att köpa kvalitetsbelägg som brembo eller ferrodo istället för att byta bil pga slitna belägg ?sert skrev:Jag har en Sportage 2012 och kört 4400 mil när vänstra yttre bromskloss slets ner så att det blev järn mot järn. Tycker att det ät korta mil och fick till svar att det är ju en tung bil + automat och framhjulsdrift. Har innan haft BMW med automat och kört 8000 mil utan att det har påverkat bromsklotsarna eller skivorna. Så jag skall laga bilen och sen skall den bort och aldrig kommer jag att köpa en Kia igen. Det är väl så att köper man en billig bil så är kvaliteten därefter.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Skrapar från bromsarna.
6Största orsaken till problemet med kärvande bromsar är att det inte finns ett uns av fett från fabrik.
Allt monteras ihop torrt och när det används försiktigt (läs normal körning), speciellt i vårt klimat så rostar det ihop.
Som när jag köpte min Sportage för en vecka sedan var det första jag gjorde att smörja upp bromsarna runt om.
På 1 år och 2500 mil hade redan hunnit börja rosta och sätta sig...
Passade även på att rostskydda allting undertill. Ser dagligen hur 3-4 år gamla Kior ser ut i underredet
Allt monteras ihop torrt och när det används försiktigt (läs normal körning), speciellt i vårt klimat så rostar det ihop.
Som när jag köpte min Sportage för en vecka sedan var det första jag gjorde att smörja upp bromsarna runt om.
På 1 år och 2500 mil hade redan hunnit börja rosta och sätta sig...
Passade även på att rostskydda allting undertill. Ser dagligen hur 3-4 år gamla Kior ser ut i underredet
Re: Skrapar från bromsarna.
7Vilken typ av rostskydd har du gjort/använt på bilen?HellboyElvis skrev:Största orsaken till problemet med kärvande bromsar är att det inte finns ett uns av fett från fabrik.
Allt monteras ihop torrt och när det används försiktigt (läs normal körning), speciellt i vårt klimat så rostar det ihop.
Som när jag köpte min Sportage för en vecka sedan var det första jag gjorde att smörja upp bromsarna runt om.
På 1 år och 2500 mil hade redan hunnit börja rosta och sätta sig...
Passade även på att rostskydda allting undertill. Ser dagligen hur 3-4 år gamla Kior ser ut i underredet
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Skrapar från bromsarna.
8Jag gjorde ett komplett skydd. Använde Kias Cavity Wax 311WX-1D001QQK till alla håligheter som bärarmar och subframe. Sen tog jag Teroson Underbody Coating till resten. Blev riktigt bra