Annons

Knack i motor ?

1
Har i skrivande stund rullat ca 2660mil sen 25feb 2010. alltså snart dags för service, men nu är det så att jag har fyllt på olja och ligger lite över mitten inom området på stickan. Men ändå kan jag få ventilknack vid vissa varv samt att turbon får världens lagg, främst mellan 1200-1700varv kommer detta fenomenet? någon som känt detsamma ?
Ceed SW Hedin edition 1.6 CRDI - 2010
Annons

Re: Knack i motor ?

4
emin skrev:Har i skrivande stund rullat ca 2660mil sen 25feb 2010. alltså snart dags för service, men nu är det så att jag har fyllt på olja och ligger lite över mitten inom området på stickan. Men ändå kan jag få ventilknack vid vissa varv samt att turbon får världens lagg, främst mellan 1200-1700varv kommer detta fenomenet? någon som känt detsamma ?
Min har rullat snart 3000 mil sen februari. Har inget specifikt ventilknack, utan min motor knackar/slamrar mer överlag nu än när den var ny. Dessutom har turbon börjat vina de senaste hundra milen så det hörs in i kupén. Men jag upplever inget turbolagg utöver det vanliga.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Knack i motor ?

5
Jag upplevler det nog mer så att bilen nu är betydligt tystare i motorn nu än när den var ny. Det som man märker är att det kalla vädret gör att motorn går betydligt hårdare, även när motorn i sig är varm, vilket är normalt för dieslar. När det är nedåt -10 så tycker jag även bilen vibrerar mer på tomgång.

Hur mycket olja har du fyllt på för de 2600 milen du kört?
Jag kollade oljan igår och efter 1000 mil så hade oljan sjunkt ner till mitten mellan Max och Min. Jag fyllde på strax under 5dl och nu är den uppe och nuddar maxmärket igen.

5dl olja på 1000 mil är (om matematiken funkar nu på morgonen) 0,5ml per mil. Riktigt bra för en ny diesel, särskilt om man jämför med exempelvis VAG som anser 1l per 100 mil vara "normalt".
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Skriv svar

Återgå till "Problem"