Annons

Kopplingsproblem

1
Hej på er allihop. har precis i dagarna införskaffat mig min första Kia. rättare sagt en Kia Cee´d SW 1.6 CRDI EX -08.
Köpte den dock med ett problem med kopplingen. problemet är att kopplingen tar i stort sett nästan direkt från golvet så är ju lite obekvämt att köra den. har kommit fram till följande.

borde inte vara fel på lamellerna då jag har testat med att axa upp bilen på 1:an och sedan lägga i 5an direkt och släppa upp kopplingen och gasa för fullt. den hackade då framåt vilken borde tyda på att lamellerna är ok
har även luftat systemet men det hjälpte tyvärr inte. den första oljan som kom ut var ren och fin inte svart. det låter inte nått konstigt när man trampar in kopplingen och låter den vara intryckt så urtrampningslagret borde vara ok. så då återstår 2 saker som jag misstänker det kan vara fel på. huvudcylindern eller hjälpcylindern. det vi märkte när vi luftade systemet var att pedalen fastnade i intryckt läge så man fick hjälpa till med foten att få den ut igen och det kändes som det var tryck som höll den nertryckt som om det var typ ett vakuum.

Hjälpcylindern kostar 600 kr att köpa samt att den är hyfsat lätt att komma åt för att byta. huvudcylindern kostar 1300 kr och verkar mycket krånglig att komma åt. vill ju inte byta en del som sen visar sig var fel så undrar om det finns
nån duktig här inne på detta forum som kan komma med nått tips om vad det kan vara för fel

tack på förhand

mvh Ulf
Annons

Re: Kopplingsproblem

2
har forskat lite mer om detta problem. enl. en mekaniker som jag pratade med så är det viktigt att man luftar på rätt sätt och han anser att pumpa med kopplingen inte var rätt sätt utan han tycker att man skall trycksätta behållaren med bromsvätska och sedan lufta och inte röra kopplingspedalen alls. vad anser ni om detta ?. undrar fortfarande om det inte är luftproblem är det huvudcylindern eller hjälpcylindern som det kan vara fel ?.

Har en liten teori om att det kanske är huvudcylindern som är trasig. min teori är att när jag tryckte kopplingspedalen i botten så påverkade det ju så att huvudcylindern såklart gick ner i botten och skulle packningen runt kolven i cylindern vara dålig så skulle vätskan letat sig till fel sida kolven vilken gjorde att det blir tryck på fel sida kolven och tack vare detta så vart man tvungen med hjälp av foten trycka tillbaka vätskan tillbaka till rätt sida igen.. eller om det på nått sätt lyckas få vakuum iom luftningen ?.. har ju inte lust att byta i onödan innan man vet vilken cylinder det kan vara fel på. eller har nån en annan teori. skulle verkligen uppskatta om någon gav mig lite feedback
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"