Annons

Re: Dåligt helljus

61
Piffis skrev:Ni som konverterat hel-eller halvljus. Jag är nyfiken på vilken temperatur som motsvarar LED listerna i fram bäst. Ska man köra 4300K eller är listerna mer av 5000K karaktär?
LEDen har nog 6000k eller lite mer. Jag kör idag med 5500k. Matchar bra. Nästan 100% vitt ljus.
Har en uppsättning 4300k som extralampor i handskfacket och dem skiljer sig från LEDen ser man, de är klart "gulare" även om de är mycket mer vita än vanliga halogen.

Men 5000k är ett säkert kort om du vill matcha ljusen.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic
Annons

Re: Dåligt helljus

62
Har satt dit 3 st 45w led ljus. Blev mycket bra, fast dom väger ju endel. 2 kg stycket. Satte fast regplåtsfästet med sex stycken Molly gipsskruv med stora alminiumbrickor på insidan. Lite pill men dom lär inte ramla bort..!
Bilagor
IMAG0549.jpg IMAG0549.jpg Visad 3393 gånger 118.37 KiB

Re: Dåligt helljus

63
Yukon skrev:Körde min nya ceed sw i mörker för första gången i går.
Och jag märkte att där var jätte dåligt helljus, jag hade helljuset på vid möte av ett antal bilar och där var inte många som blinkade på mig.
Är det fler som upplever samma dåliga helljus som jag?
Kan man klaga på det?
Tydligen har nya golfen ännu sämre helljus.

Re: Dåligt helljus

65
Yukon skrev:Körde min nya ceed sw i mörker för första gången i går.
Och jag märkte att där var jätte dåligt helljus, jag hade helljuset på vid möte av ett antal bilar och där var inte många som blinkade på mig.
Är det fler som upplever samma dåliga helljus som jag?
Kan man klaga på det?
Jag tycker inte det är så extremt dåligt.
Jag har en 2015 inga xenon, kommer från en bmw med xenon, den var marginellt bättre.
Är ruggigt nöjd med min ceed sw special edition för 159900 :)

66
Jag tycker också helljuset är kasst. Inte reagerat nämnvärt innan då det jag kör i mörker i stort sett alltid är i tätort (Gbg). Men nu över julen var jag och tösen nere hos mina föräldrar i Skåne och det blev mer landsvägskörning i mörker. Den enda skillnaden jag märkte var att helljuset spred sig mer på sidorna.

Funderar nu starkt på att konvertera helljuset. Extralampor är inget alternativ, tycker fronter är på tok för läcker för att vilja montera något där ;)
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re:

67
xzeros skrev:Jag tycker också helljuset är kasst. Inte reagerat nämnvärt innan då det jag kör i mörker i stort sett alltid är i tätort (Gbg). Men nu över julen var jag och tösen nere hos mina föräldrar i Skåne och det blev mer landsvägskörning i mörker. Den enda skillnaden jag märkte var att helljuset spred sig mer på sidorna.

Funderar nu starkt på att konvertera helljuset. Extralampor är inget alternativ, tycker fronter är på tok för läcker för att vilja montera något där ;)
Jag hade en polare att hjälpa mig med konvertering till 75W Xenon, valde, tror jag 4000K och 7000 lumen alltså vitt, utan något blått.

Kompisen visste exakt hur man skulle göra och det var inga problem med garanti osv på övriga bilen. Men verkstaden knorrade ändå eftersom det så precis ut som om en kompis hjälpt till.

Så med nästa Kia (byte framflyttat till mars) så ska jag lägga den summa det kostar för att få det att se ut som det vore originalinstallerat. Så att inget i monteringen ser hemgjort ut. Det kostar nog minst lika mycket som xenonsatsen, men det får det isf göra.

Extraljus, som jag har på nuvarande Kian (2011) passar ju till dess front, men på en 2015 med stora runda extraljus kommer, i mitt tycke, inte att passa bilens design.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dåligt helljus

69
Tjenare Kia ägare! jag har i dagarna köpt en 800 mm lång välvd led ramp som jag tänkte montera innanför gallret under reg plåten på min ceed-14 finns det någon här som gjort detta och i så fall kan berätta eller visa med bild hur de fäste den för de väger ju en del! Hoppas att 180 Watt och 12800 lumen ska lysa upp vid mörkerkörning. :)
Kia Cee´d Sw 1.6 Crdi Business -14

Re: Dåligt helljus

70
Jag har monterat en sådan curved ledbar under regplåten. Men inte innanför plastgallret, skulle blivit sådär tror jag. Tycker den passar fint ändå. Klippte bort en stor bit plastgaller för att den skulle sitta långt in. Ska försöka ta en bild, har inte möjlighet på nån dag bara.
Kia Ceed Action 1.4 crdi.
Samt flera gamla folkvagnar =)

Återgå till "Generella diskussioner"