Annons

Köpa en beg KIA

1
Hej sitter och funderar på att köpa en begagnad Kia Ceed 1,6 Crdi ECO SW Komfort från 2012 (6000 mil). Dock så har ägaren innan inte använt sig av auktoriserad verkstad vilket har gjort att alla graniter inte längre gäller. Försäljare vill ha 99k för bilen.

Har läst om problem med rost, bromsar osv och blir då lite funderas om man vågar köpa en Kia utan garantier. Vad tror ni är en Kia utan garantier värt de priset? Eller skall jag inte ens fundera på att köpa en Kia utan garanti?

Tack för alla svar.
Annons

Re: Köpa en beg KIA

2
Hej kompis,
skulle du verkligen köpa en bil utan garantier för 100 tusen ?
Nu äger jag nyste modell av Ceed men det är många som skriver här att gamla modellen är mycket bullrigare och med röst på bakluckan är ingen höjdare... Nya Ceed är ingen heller tyst och det finns naturligtvis positiva saker (väldigt snål) men jag skulle aldrig rekommendera att köpa ett så ganska ny bil utan garantier, kan bli väldigt dyrt om det händer något... Vad kostar andra bilar i den klasen, Golfen t.ex, eller mindre Volvo med några extra tusen lappar och med garanti känns lite säkrare eller hur ?
God fortsättning och lycka till med allt ! :P
Kia Ceed 1,6 CRDI SW 2013 sirius silver

Re: Köpa en beg KIA

3
sebhol skrev:Hej sitter och funderar på att köpa en begagnad Kia Ceed 1,6 Crdi ECO SW Komfort från 2012 (6000 mil). Dock så har ägaren innan inte använt sig av auktoriserad verkstad vilket har gjort att alla graniter inte längre gäller. Försäljare vill ha 99k för bilen.

Har läst om problem med rost, bromsar osv och blir då lite funderas om man vågar köpa en Kia utan garantier. Vad tror ni är en Kia utan garantier värt de priset? Eller skall jag inte ens fundera på att köpa en Kia utan garanti?

Tack för alla svar.
Hej
Jag hade inte köpt denna bil om där inte finns några garantier kvar.
En stor anledning till varför jag köpte min KIA var just garantierna.
För 100000 hade jag nog kollat efter en begagnad Skoda Octavia istället.
Skoda är mycket bil för pengarna men som alltid, kolla skick och service.
Tror tom att komforten är bättre i en Octavia.

Lycka till i jakten :)
Ceed crdi Dark gun metal -15, Komfort, Special edition + soltak
Tidigare bilar:
Skoda Fabia Greenline-08
SAAB 9-5 2,3t kombi -02, andrabil
Volvo 945-92, andrabil
VW Passat, Highline-03
Audi 80 2,8-92
Audi Coupe GT-85
Audi 100 5E -81

Re: Köpa en beg KIA

5
sebhol skrev:Hej sitter och funderar på att köpa en begagnad Kia Ceed 1,6 Crdi ECO SW Komfort från 2012 (6000 mil). Dock så har ägaren innan inte använt sig av auktoriserad verkstad vilket har gjort att alla graniter inte längre gäller. Försäljare vill ha 99k för bilen.

Har läst om problem med rost, bromsar osv och blir då lite funderas om man vågar köpa en Kia utan garantier. Vad tror ni är en Kia utan garantier värt de priset? Eller skall jag inte ens fundera på att köpa en Kia utan garanti?

Tack för alla svar.
Hej!

Först och främst vore det bra om du preciserade vad du ska använda bilen till?

Är allergisk gentemot VW (fina bilar men överskattade till tusen). Skulle däremot kunna tänka mig offra mina principer för en Skoda (Octavia eller Superb). Octavia är dock DYRARE än Ceed ska man ha klart för sig, större bil helt enkelt. Om du inte behöver vartenda millimeter så kör på en liknande Kia. Oroa dig inte för rost. Kolla bara i lugn och ro på utsatta ställen såsom framskärmar, motorhuv, bagagelucka etc. Kia har inte sämre rostskydd än andra. Måndagsexemplar eller stenskott kan alla råka ut för. Köpte en fem år gammal Volvo för några år sedan. Volvo som ska vara byggda för att tåla ett hårt klimat. Tyvärr så hade jag huvudet under armen vid visningen då bagageluckan hade rostangrepp på flera ställen. Inte en chans att det var blästringsskador då det satt högt och djupt innanför. Det var bara att bita i det sura äpplet.

Andra bra alternativ i den här klassen är Mazda 3, Honda Civic eller Toyota Auris. Kan rekommendera alla tre med gott samvete. Mazda och Honda med genomskinliga serviceböcker är mycket bra köp trots deras "normallånga" garantier. Toyota har bra garanti 3+5* eller upp till 15.000 mil. Går startmotor, vattenpump etc sönder så får du det åtgärdat gratis utan inblandning av försäkringsbolag.


http://www.blocket.se/blekinge/Toyota_A ... a=23_4&w=3

Re: Köpa en beg KIA

7
Mitt råd är att köpa! 100 tusen är ju en superaffär! den håller lätt 15 tusen mil utan problem. OM den skulle gå sönder så kan du ju laga de med alla pengar du REDAN har sparat pga. de låga priset...värdeminskning 70-80 på 6000mil är ju en kanonaffär.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"