Annons

Lyftpunkter för domkraft

1
Tänkte skifta däck för första gången.
Tänkte undvika att använda originaldomkraften och istället
snabba upp det hela med garagedomkraften.
Vet att vissa bilmärken har trångt undertill samt inga direkta
bra punkter att lyfta på.

Hur är det med Ceed?
Finns det några bra ställen att lyfta på där det finns plats och det håller?
Kan man lyfta i mitten fram och bak och få upp bägge hjulen samtidigt,
eller är det säkrast att ta dem ett och ett?
Annons

Re: Lyftpunkter för domkraft

3
Oki skall titta i handboken.
Om Kia har samma domkraftsfästen som Ford och Volvo
så är det nog ingen bra ide att lyfta där med garagedomkraft
då går det sönder eller böjs oavsett gummi eller ej.
Bättre då att lyfta på någon balk el liknande intill.
Skall gå ut och titta imorgon.

Re: Lyftpunkter för domkraft

4
Fick bytt däck idag.
Bekantade mig därför med bilens utrustning för detta.
Letade efter bra lyftpunkter för någon av mina 3 garagedomkrafter
men även den minsta gick bet.
De flesta nya bilar idag har inget space under. Fick ej plats med domkraften.
Fram hade det funkat under längsgående balken men bak fanns inget bra ställe.
Hade bilen inte vart ny så hade jag gjort som jag gör på gamla bilar,,,
dvs lyfter där det ser starkt ut.
Då hade jag lyft bägge framhjulen under bogseröglan i frambalken om den nu håller
ser nästan ut som hårdplast. annars fram under varje yttresida av motorbalksfästet.
Bak finns ju inget bra men kanske där länkarmarna är fästade i bakaxeln.
Eller om man haft krok, under den och upp med båda bakhjulen.

Ville inte chansa första gången och tog därför fram leksaksdomkraften som funkade över förväntan
trodde jag skulle få skruva i timmar men det gick hyfsat snabbt ändå.
Utväxlingen var över förväntan. Varning för originaldomkraft till nya bilar. Fords håller max 10-20 hjulbyten vet inte hur det är med Kia.
Efteråt sprayade jag tectyl på förstärkningarna vid domkraftsfästena så man inte får rost där om det blir märken.

Är det någon som lyfter bilen med garagedomkraft och var isåfall? Håller det utan märken och intryckningar?

Är det någon mer än jag som stör mig på att man vitlackat tectylskyddet på tröskeln undertill? Hur får man rent?
Bättre kanske o tectyla svart över?

Re: Lyftpunkter för domkraft

5
Tittade på rostskyddet i hjulhuset och det satt mängder med lösa tectylflak
som lossnade. Sedan tycker jag det ser ut som man endast sprayat in i hjulhuset med Tectyl
för där balkar o kaross löper vidare in under bilen så saknas Tectyl.
Det är vitt som bilen är lackad i.

Re: Lyftpunkter för domkraft

6
Jag använde min lilla garagedomkraft vid senaste däcksbytet. Funderade ganska länge på vart det fanns tillräcklig styrka i underredet. Bestämde mig för de längsgående balkarna. Jag kan säga att det inte var helt ok. Upplevde en viss deformering av ytan där domkraften legat emot (använde som tur var en kudde mellan domkraft och underredet) och att rostskyddet delvis lossnade. Det kändes inte bra. Får nog använda originaldomkraften nästa gång.

Re: Lyftpunkter för domkraft

8
Jag lyfter framvagnen med garagedomkraft vid respektive bakre infästningen av bärarmen (med en plankbit som mellanlägg). Det är kraftig plåt i bärarmen och bilen borde vara förstärkt vid infästningen för att klara krafterna från hjulupphängningen.

Bakvagnen lyfter jag hela på en gång genom att med tjockare mellanläggs planka placera garagedomkraften mitt på bakaxeln.

Har sämre erfarenhet från andra bilar av att använda balkarna som lyftpunt, dessa verkar inte vara konstruerade för att stå emot yttre punktkrafter utan kan deformeras.

Ett annat alternativ är att tillverka en "kloss" som ser ut som orginaldomkraftens infästningsdel och sen lyfta med garagedomkraften vid för orginaldomkraften markerade lyftpunkter.
KIA Pro_Ceed 2,0 Crdi -08 Black Pearl
Audi A4 Tdi -07 Silver metallic, Porsche 928 GT -90 Dark Blue
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"