Annons

Fälgar till Pro_Ceed GT

1
Tjena!
Är det någon som har koll på vilka fälgmått som är godkända att använda (utan att nybilsgarantin eller försäkring påverkas)?
Har fått lite olika besked från KIA's återförsäljare. En sa att 16" inte passar pga bromsskivorna på GT'n. Jag fick då förslaget att skaffa 7x17 ET40 med 225/45R17. När jag pratade med en annan återförsäljare så var svaret att de inte alls var godkända utan det skulle vara ET53 isf (precis som de ur deras sortiment).
När jag sedan kontaktade KIA's huvudkontor för att få svar, så listade de såklart bara de mått som deras originalfälgar har:
6,5x16 ET50 205/55R16 (tydligen så passar det med 16" då, enligt dom)
7,0x17 ET53 225/45R17
7,5x18 ET55 225/40ZR18

Nu ligger ju priset på original ganska högt och det vore ju kul om man kunde göra bilen mer personlig med fälgar från andra tillverkare. Verkar dock svårt att hitta alternativa fälgar med KIA's exakta mått.
Vad har ni andra GT-ägare valt eller fått för svar från återförsäljare om vad som gäller?

//Jonas
Annons

Re: Fälgar till Pro_Ceed GT

4
Tack för svar!
Vid sökning så verkar ingen av dom nämnda fälgarna finnas med KIA's exakta ET-mått. Men det borde finnas viss marginal för vad som är acceptabelt. Tyvärr så verkar inte KIA intresserade av att hjälpa mig att få svart på vitt vad som gäller. När jag kontaktade dom igen, så hänvisar dom bara till de tre alternativ jag tidigare fått för att garanti etc skall gälla, annars kan garantin riskeras.
Känns lite som formuleringen "annars kan garantin riskeras" inte är ett definitivt besked på att andra alternativ inte är tillåtna. Mest ett enkelt sätt för dom att hänvisa till de tre måtten som bilen är typad för och det som finns i deras eget sortiment.
Lite trist att dom inte är mer hjälpsamma eftersom det (i värsta fall) kan bli ett garantiärende. Då borde alla möjliga varianter och uppgifter vara tillgängliga för att man ska kunna göra ett tryggt beslut.

Momo Black Knight fälgarna var förövrigt riktigt snygga! :thumbup:
2014 Kia pro_cee'd GT 1st Edition
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"