Annons

Kupé-temperaturen sänks efter fem mils körning

1
Har någon annan än jag detta märkliga "problem"?

Jag tar bilen och åker dit jag ska, t.ex. från Uppsala till Västerås. När jag startar resan står AC:n på 21.5 grader vilket är lagom. Jag rör inte ett enda reglage för temperatur, ac, fläktmunstycken eller nåt.
I fem mil (fram till Enköping) är det alldeles behagligt varmt i bilen.
Helt plötsligt så bestämmer sig tydligen ACn för att dra ner på värmetillförseln till luften, för jag känner tydligt hur luften som strömmar mot mina armar inte längre har samma konstanta behagliga temperatur som den haft den senaste halvtimmen, utan nu ligger den istället konstant på en lite svalare temperatur.
Jag får då vrida upp termostaten till typ 23 grader för att luftflödet igen ska bli samma som det var innan.

Sen när jag ska åka hem från Västerås så sänker jag tempen till typ 21.5 igen och åker. Efter ca 5 mil blir luften kallare igen.


Detta är reproducerbart många gånger - mina föräldrar bor i Västerås och jag har reagerat på temperatursänkningen många gånger just runt Enköping.

Sänkningen sker både under ren vinter och under dagar som idag, så yttertemperaturen verkar inte ha med detta att göra.


Naturligtvis är det här inget stort problem, men något jag reagerar på varje gång det händer och undrar om någon annan reagerat på samma sak?

Jag har en Sportage från 2013.
Annons

Re: Kupé-temperaturen sänks efter fem mils körning

2
Hej!
Jag är ny i KIA gänget, men det bör sitta en tempgivare någonstans på instrument brädan/mittkonsollen.
Ofta när man har problem med kupè tempen så är givaren full med damm. prova i första hand att rengöra givaren,brukar kunna gå att hålla dammsugaren mot hålet där den sitter.
Jobbar med lastbilar till vardags,där har vi detta probelmet dagligen.

Re: Kupé-temperaturen sänks efter fem mils körning

5
Har funderat på detta. Men det är en klimatanläggning. Alltså arbetar den för att få den temp. som står på displayen i hela cupeytrymmet. Därför är ju den luft som kommer från munstyckena varmare än det displayen visar. Sedan är det kanske en tidsinställning inblandad med, att på 5 minuter så ska den ha uppnåt lika temp överallt, då går väl den luft som blåses in ned i den temp som displayen visar.

Omständlig förklaring, men jag tror det kan vara något åt det hållet iaf.

Hade det bara varit en A/C så hade ju tempen på inkommande luft varit konstant, alltså du hade upplevt att det hade varit varmt hela tiden, tills det blev för varmt och du själv hade behövt sänka tempen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"