Annons

Kamkedjehaveri?!

1
Tjenare alla, ny på forumet..

Äger en 2008 ceed kombi 1.6bensin

Har funkat och rullat på med småproblem hela tiden men nu senast när jag skulle starta bilen så va den riktigt seg att starta och när den väl kom igång gick den lurvigt och hade ingen tomgång, De va 2dagar före den skulle in på 12t mila servicen. Åkte in direkt och kopplade upp datorn.. fick felkod P0016 så nya kamaxel och vevaxelgivare beställdes.

Idag ringde dom och sa att servicen va gjord och givarna va bytt men det blev inget bättre och nu ville dom byta kamkedjan spännare och någon mer givare (minns inte riktigt vad den hette). Han pratade om att kedjan inte va i synk. Jag bad om pris och han gissade runt 15tusen kronor för att fixa det men jag ville ha mer exakt pris och bad han kolla upp det innan han gjorde något!
Är detta något som ni experter känner igen? Tyckte det lät konstigt att byta kamkedja när den gått så pass "lite" mil :S

Någon som har tips? Har bara en gnagande känsla att bilfirman försöker lura mig!?

MVH
Annons

Re: Kamkedjehaveri?!

2
Kamkedja ska inte behöva bytas. Endast om behov finns så kan den spännas lite. Men om den är dålig och behöver bytas så ska det gå på garanti. Det sa min säljare till mig. Kamkedjan ska hålla bilens livslängd. Hade jag varit dig så skulle jag åka ner och säga att det ska tas som ett garantiärende.

Det vill säga om du fortfarande har giltig 7årig nybilsgaranti. Om din bil är en en 08 så gäller den tom 2015 alt 15.000mil.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

3
Har varit och pratat med bilverkstaden mer idag och han förklara det som att spännrullen till kedjan har gått sönder så kedjan har sträckts ut och måste bytas. För just nu synkar det inte mellan kamaxeln och vevstaken.. hur det då ska gå till!?

Håller på nu att diskutera med märkesverkstaden i stan ( inte dom jag har bilen hos för närvarande)

Då har även en ny fråga dykt upp... jag vet ju nu att mekonomen nu är godkänd kia verkstad men senaste gångerna vi har servat bilen har just varit på mekonomen och de va på den tiden dom inte va det?! Har ni nå erfarenheter om det när man servat på en annan verkstad än märkesverkstaden?!

MVh

4
Hej har en ceed 2010 gått 9500 mil missljud 4an 6an växel var till kia verkstad vad som är viktigt är att alla kvitton på service är sparad om service gjord på annan verkstad annars är man blåst på garanti eller goodwill min låda renoverar dom eller byter ut alltid servad på kia som tur är en sådan här gång lycka till