Annons

Ny på forumet så denna fråga kanske finns besvarad redan

1
Min Ceed 2009 11000 mil har haft krånglande bromsar bak och jag rev isär och smorde upp handbromsen, vilket nu fungerar, bytte bromsskivor. Problemet jag inte löst är att höger färdbroms bak ligger an och jag bytte bromsok till ett bättre begagnat (7000 mil) då det gamla kärvade och trodde att detta skulle lösa problemet. Men bromsen ligger fortsatt an och jag undrar ifall någon här vet ifall det finns någon ventil eller liknande som kan ha låst sig. Problemet måste ligga på annat håll än oket.

Tacksam för svar: Håkan Lindqvist
Annons

Re: Ny på forumet så denna fråga kanske finns besvarad redan

2
har du kontrollerat glidpinnarna? dom sitter på ok-hållaren, alltså den delen du skruvar fast bromsoket på.
dom ska glida oförhindrat, ett bra tecken brukar vara att gummidamaskerna är trasiga/vridna. börjar dom kärva LITE går det snabbt och vips så har dom rostat fast.
dom är lätta att lossa på med lite värme, och sen borrar du ur hålet med en 10mm-borr.
smörj EJ dom pinnarna med koppar/zink-pasta, då det inte är värmebeständigt och förstör gummidamaskerna. använde siliconfett.

en snabb tanke bara, när du smörjde upp handbromsbackarna, justerade du in dom rätt? dom är inte självjusterande och behöver centreras vid demontering. lättast är att man justerar ut dom så långt det går, knackar på bromsskivan med en hammare och sen kollar om man kan vrida runt skivan. kan man det gör man om proceduren tills skivan ligger åt även efter man knackat. då justerar du ut backarna en aning, men dom får inte ligga åt.

nu blev det lite bromsar, one-on-one ;)

hoppas problemet löser sig!

mvh