tulpenmichel skrev:Hej
Även jag råkade ut för samma problem. Bilen en Kia Ceed 1,6 CRDI EC uttagen Dec.2011
Sedan dess ha dom byt dieselfilter 2 gånger utanför den vanliga servicetiden. Igår började det igen efter ett halvt år sedan sista bytet. Sammanlagt har bilen gått 2500 mil.
Är du som läser detta drabbad så skriv gärna några rader så att det blir klart för alla bilägare att det rör sig om ett ofta förekommande fel. Verkstäderna kan då inte hitta på en massa bortförklaringar och söka felet hos bilägaren.
Ha de gått
Michel
Tjena Michel!
Tankar du på OKQ8? Som många säger så är det något som gör att deras diesel kletar igen bränslefiltren, och kanske även Preems. Jag hade samma symptom som många beskriver här, dock klarade jag mig ifrån att bilen helt la av. Min tappade bara kraft och motorlampan lyste ibland.
På min kia verkstad ville dem byta bränslefiltret och det gjordes, precis som för dig så dök samma problem upp igen samma dag. Jag hade då själv gjort lite research på nätet, både inrikes och utrikes. Sa till verkstaden att jag ville att dem skulle kolla EGR-Ventilen. Vilket dem gjorde tillslut, och det var problemet i mitt fall. Den hade sotat igen helt och hållet vilket gjorde att bilen tappade kraft under körning.
Det är en garantisak så säg det till dem att kolla det! Jag har inte tankat OKQ8 eller Preem sedan ventilen byttes och bilen har gått bra sedan dess. Nu tankar jag bara på ST1 eller Statiol i värsta fall.
Men var på verkstaden som fan, det är enda sättet. Att byta EGR-ventil utan garanti går på runt 7000 kr. Så se till att kolla det och få den bytt!