Annons

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

11
Har en 128 hk Ceed som är uttagen dec-11.Har kört 4200 mil och det jag tyckt mig märka nu är att den drar mer nu sedan Statoil börjat med sin s.k. "miles" diesel.Pendlar ca 7 mil om dagen,motorväg den mesta biten så det är inga problem att göra jämförelser mellan olika mackar.Ska tanka på ST1 nästa gång och kolla om det är någon skillnad.Lite surt av Statoil att påstå att man kommer längre när det är precis tvärtom.MVH
Annons

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

14
Fick följande svar från OKQ8. De anser föga förvånande att det är KIA:s ansvar att ersätta kunderna.


"Vi känner till att KIA och Hyundai verkar ha problem med filterigensättningar. Vi känner dock inte till att några andra bilmärken som har problem. När det gäller Volvo så har vi kontrollerat med hela Volvo Tanka/Bilia kedjan om de har några problem och de har de inte. Vi har även kontrollerat med flera andra bilmärken och de har inte problem.

Då vi också har hört dessa rykten så har vi självklart dubbelkollat vår diesel och vi finner inga avvikelser från den standard vi anger, EN 590, och som även KIA anger i sin instruktionsbok. Vi uppfyller med råge det som anges som lägsta nivåer i denna standard. Vi anser att vi har en diesel av mycket god kvalitet. En diesel som kan anses som världens renaste, en RME av god kvalitet och en syntetisk förnybar diesel av mycket god kvalitet. Att KIA verkar ha problem kan ha flera orsaker än bara dieseln och det är inte färdig utrett än vad som är grundorsaken till dessa filterigensättningar. Min gissning är att om de inte löser sina problem så kommer detta blir ett större problem i en framtida kvotpliktslag. En kvotpliktslag som sätter kravet på minst 9,5% förnybart i dieseln och där det är troligt att RME inblandingen ökar hos de flesta bolagen till minst 6%.

Avslutningsvis så kan vi konstatera att vid kontroll på station så uppfyller dieseln alla krav som KIA ställer. Vilket innebär att det enligt vår uppfattning är uppenbart KIAs ansvar att ersätta kunderna. Detta då deras bilar inte klarar av att gå på Europeisk diesel, den diesel de anger att den ska göra. Eller så får de sluta ange EN 590 och ange någon annan dieselkvalitet. Problemet är då att de lämnar över ansvaret på sina kunder som får svårt att hitta diesel.


Med vänlig hälsning

OKQ8 Kundservice"
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

16
Hej

Även jag råkade ut för samma problem. Bilen en Kia Ceed 1,6 CRDI EC uttagen Dec.2011
Sedan dess ha dom byt dieselfilter 2 gånger utanför den vanliga servicetiden. Igår började det igen efter ett halvt år sedan sista bytet. Sammanlagt har bilen gått 2500 mil.
Är du som läser detta drabbad så skriv gärna några rader så att det blir klart för alla bilägare att det rör sig om ett ofta förekommande fel. Verkstäderna kan då inte hitta på en massa bortförklaringar och söka felet hos bilägaren.

Ha de gått

Michel

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

17
bozzton skrev:Har en 128 hk Ceed som är uttagen dec-11.Har kört 4200 mil och det jag tyckt mig märka nu är att den drar mer nu sedan Statoil börjat med sin s.k. "miles" diesel.Pendlar ca 7 mil om dagen,motorväg den mesta biten så det är inga problem att göra jämförelser mellan olika mackar.Ska tanka på ST1 nästa gång och kolla om det är någon skillnad.Lite surt av Statoil att påstå att man kommer längre när det är precis tvärtom.MVH
Men frågan kvarstår, har Statoil bättre diesel fortfarande trots "Miles"
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

19
tulpenmichel skrev:Hej

Även jag råkade ut för samma problem. Bilen en Kia Ceed 1,6 CRDI EC uttagen Dec.2011
Sedan dess ha dom byt dieselfilter 2 gånger utanför den vanliga servicetiden. Igår började det igen efter ett halvt år sedan sista bytet. Sammanlagt har bilen gått 2500 mil.
Är du som läser detta drabbad så skriv gärna några rader så att det blir klart för alla bilägare att det rör sig om ett ofta förekommande fel. Verkstäderna kan då inte hitta på en massa bortförklaringar och söka felet hos bilägaren.

Ha de gått

Michel
Tjena Michel!

Tankar du på OKQ8? Som många säger så är det något som gör att deras diesel kletar igen bränslefiltren, och kanske även Preems. Jag hade samma symptom som många beskriver här, dock klarade jag mig ifrån att bilen helt la av. Min tappade bara kraft och motorlampan lyste ibland.

På min kia verkstad ville dem byta bränslefiltret och det gjordes, precis som för dig så dök samma problem upp igen samma dag. Jag hade då själv gjort lite research på nätet, både inrikes och utrikes. Sa till verkstaden att jag ville att dem skulle kolla EGR-Ventilen. Vilket dem gjorde tillslut, och det var problemet i mitt fall. Den hade sotat igen helt och hållet vilket gjorde att bilen tappade kraft under körning.

Det är en garantisak så säg det till dem att kolla det! Jag har inte tankat OKQ8 eller Preem sedan ventilen byttes och bilen har gått bra sedan dess. Nu tankar jag bara på ST1 eller Statiol i värsta fall.

Men var på verkstaden som fan, det är enda sättet. Att byta EGR-ventil utan garanti går på runt 7000 kr. Så se till att kolla det och få den bytt!
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Motorn går i nödläge pga biodiesel???

20
hnkl skrev:
tulpenmichel skrev:Hej

Även jag råkade ut för samma problem. Bilen en Kia Ceed 1,6 CRDI EC uttagen Dec.2011
Sedan dess ha dom byt dieselfilter 2 gånger utanför den vanliga servicetiden. Igår började det igen efter ett halvt år sedan sista bytet. Sammanlagt har bilen gått 2500 mil.
Är du som läser detta drabbad så skriv gärna några rader så att det blir klart för alla bilägare att det rör sig om ett ofta förekommande fel. Verkstäderna kan då inte hitta på en massa bortförklaringar och söka felet hos bilägaren.

Ha de gått

Michel
Tjena Michel!

Tankar du på OKQ8? Som många säger så är det något som gör att deras diesel kletar igen bränslefiltren, och kanske även Preems. Jag hade samma symptom som många beskriver här, dock klarade jag mig ifrån att bilen helt la av. Min tappade bara kraft och motorlampan lyste ibland.

På min kia verkstad ville dem byta bränslefiltret och det gjordes, precis som för dig så dök samma problem upp igen samma dag. Jag hade då själv gjort lite research på nätet, både inrikes och utrikes. Sa till verkstaden att jag ville att dem skulle kolla EGR-Ventilen. Vilket dem gjorde tillslut, och det var problemet i mitt fall. Den hade sotat igen helt och hållet vilket gjorde att bilen tappade kraft under körning.

Det är en garantisak så säg det till dem att kolla det! Jag har inte tankat OKQ8 eller Preem sedan ventilen byttes och bilen har gått bra sedan dess. Nu tankar jag bara på ST1 eller Statiol i värsta fall.

Men var på verkstaden som fan, det är enda sättet. Att byta EGR-ventil utan garanti går på runt 7000 kr. Så se till att kolla det och få den bytt!


Hej Hnkl och tack för svaret.

Ja, jag tankade en hel del hos OKQ8. Ca: 90% Resterande beroende på. Tack för tipset med EGR ventilen.Jag ska ta upp det med verkstan. Bra att du hörde av dig. Tråden växer och många andra kan ta nytta av det. Jag hör av mig när jag var i verkstan. Eftersom jag är tysk talande ska jag söker lite i Tyskland och kolla där om dette problem är lika känt. Trots att dom inte har OKQ8 i Tyskland.

Ha de gått

Michel
Skriv svar

Återgå till "Problem"