Annons

Skrammel från handskfacket/instrumentbrädan

1
Hej alla
Jag är en oerhört nöjd Kiaägare sedan en månad tillbaka och har nästan ingenting att klaga över. Införskaffade en Cee'd SW 2010 1.6 Diesel och är mycket mycket nöjd. Detta är min första dieselbil någonsin och har en vana av att motorbromsa ganska mycket och sedan ge lite gas vid låga varvtal för att "komma igång" på respektive växel.

Sedan en knapp vecka tillbaka så har jag upplevt att det kommer ett distinkt skrammelljud från området kring handskfacket som jag inte kan lokalisera riktigt till varifrån det egentligen kommer. Jag har testat att såväl lägga ljuddämpande och vibrationsdämpande material i handskfacket (läs=en toarulle) som att tömma handskfacket helt, men ingenting verkar helt ta bort ljudet.

Jag upptäckte att det finns två plastlock som går att skruva åt ett eller annat håll och som verkar vara någon form av inspänningsanordning som också hade lossnat en aning. När jag spände åt dessa lite grand så blev skrammelljudet inte lika lågfrekvent men det är fortfarande där.

Bilen ska in på service den 22/1 så innan dess så vill jag veta om detta är något jag bara ska acceptera eller om jag ska påpeka det i förväg så att verkstan (icke Kia-verkstad) har en chans att dels göra research och dels beställa eventuella reservdelar. Vad är era erfarenheter? Brukar detta vara ett problem? Bör jag inte köra Cee'den på så låga varvtal? (det märks mest mellan 900-1200 rpm)

Jag är oerhört tacksam för all hjälp ni kan ge mig - detta forum är en guldgruva!
Annons

Re: Skrammel från handskfacket/instrumentbrädan

2
Har också en 2010 sw diesel med skrammel i handskfacket/instrument panelen.
Upplever mitt mest irriterande på motorvägen i runt 100-120 km tim.
Ska in på service om 2veckor och hoppas på att de hittar något. Du får gärna berätta hur det gick för dej.
Så kanske min verkstad har något mer att gå på.

Mvh Greven
Kia ceed 1,6 crdi -10
Citroen C5 2,0 -05

Re: Skrammel från handskfacket/instrumentbrädan

6
Jag har samma problem med en Kia Cee'd SW 2010.

Hittills har ett clips bytts, en radio, och en airbag. Ännu har inget avhjälp felet. Eller det kanske har hjälp för det verkar komma från nya ställen med lite olika karaktär hela tiden. Just nu är det mellan radion och handskfacket.
Svagt vibrationsljud som ibland kommer i självsvängning och åkar till ett ganska högt oljud.

Verkstaden har tagit problemet på allvar och försökt. De har även åkt med i bilen några gånger....

Ska bli inressant att följa tråden och se om era verkstäder hittar källan/orna.

Re: Skrammel från handskfacket/instrumentbrädan

7
Här kommer en liten uppdatering på status kring skramlandet:

Idag har jag kört på kullerstensgator i de enkelriktade gatornas förlovade stad, Lund och hör och häpna så har jag inte upplevt att det har skramlat något nämnvärt alls. Vädret idag har varit ganska så varierande så kanske är det en fråga om den relativa fuktighetsnivån inne i kupén men jag blir ändå skum på vad det är för något som skramlar när det väl gör det.

Skramlandet härrör från den högra övre delen av instrumentbrädan verkar det som men ändå så har jag kunnat härleda det till olika sätt att ge gas efter att ha gått upp i dragläge när jag växlat framförallt upp i stadskörning; När man precis lagt i växel och börjar ge gas strax innan dragläge så har jag upplevt att bilen gett ifrån sig ett dovare ljud vid acceleration. När jag istället mött upp framförallt med kopplingen vid dragläget och först när dragläget gått i mött upp med nätt gaspådrag så har dovheten i ljudmönstret inte funnits där.

Denna insikt kom under dagen och kanske är det så att det aggressivare körsättet gör att Kian vibrerar mer och skramlandet uppstår - vad vet jag.

Känner ni igen er i min beskrivning eller hur ser det ut? Brukar ni gå upp i högre varv och dra ut aningen mer än vad växelskiftarrekommendatorn anger eller byter ni direkt och ger tämligen kraftig gas direkt?

Ursäkta frågor från en ovan dieselförare

Re: Skrammel från handskfacket/instrumentbrädan

9
Så då var Kian nyservad och de har tittat på felet. Det visade sig (delvis) vara på grund av att det var ett filter inne i motorrummet som satt lite löst. Detta filter var fäst mot kupédelen vilket gjorde att vibrationerna lät som om de kom från handskfacket. När mekanikern hade skruvat fast filtret, så skramlade det inte mer :thumbup:

Vid acceleration upp på motorvägen så hörde jag dock nu vibrationer fast nu först på trean-fyran när jag just håller på att accelerera upp i hastighet och bilen kommit upp i 60-70. Denna gång lät vibrationsljudet mer metalliskt, men för att vara på den helt säkra sidan så kommer jag att lägga alla hårda prylar från bagageutrymmet i baksätet imorgon och testa vid gaspådrag då.

Således så är detta en potentiell lösning för er som har liknande skrammelproblem. :)

Re: Skrammel från handskfacket/instrumentbrädan

10
Ja säg den glädje som varar. Nu har jag i alla fall en teori som jag vill ventilera hos er i tråden:

Igår när bilen stått inne på bilverkstad hela dagen och därmed var rumstempererad så hörde jag inte något som helst skrammel från handskfacket men nu imorse (minus tre grader) så var hela bilen nerkyld och det skramlade precis som innan. Min teori är alltså detta:

När bilen är någorlunda varm så är plasten som handskfacket är gjord av aningen varmare och därför inte så styv och skramlig. Detta gör att bilens vibrationer vid acceleration osv inte fortplantar sig lika mycket ut i plasten och därför uppstår inte något skramlande ljud. När det å andra sidan kryper neråt nollan och därunder så blir plasten nerkyld (min bil står ute) och därmed avsevärt mer styv. Den ökade styvheten i plasten gör att vibrationerna fortplantar sig lättare och därför vibrerar den i större svängningar som ger ljud.

Någon som delar denna teori?
Skriv svar

Återgå till "Problem"