Annons

Rost på den fina Kian.

1
När jag tvättade bilen så fann jag en hel del begynnande rost på båda A-stolparna. Inte så bra på en 2 år gammal bil tycker jag.
Såvitt jag kan se och förstå så har rosten uppkommit underifrån då den finns på insidan av stolpen mot vindrutan. Om nu Kia tycker som jag så är det ett garantiärende.
Oavsett vilket så känner jag mig osäker på hur väl bilen kommer klara framtiden. :(


Bild
Bild
Bild
Annons

Re: Rost på den fina Kian.

2
På min vänstra A-stolpe upptäckte jag en rostfläck, helt utan lack, ca. 2mm i diameter. Ser inte ut som stenskott, men kan vara det...


Du ska nog gå till "din" verkstad och visa upp detta. På min förra Kia Ceed var det rost på en massa ställen. De dokumenterade det med kamera som sedan Kia Sverige ska kika på. Du hävdar garanti på detta p.g.a. placeringen så är det ingen logik i att kalla det stenskott med tanke på placeringen...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Rost på den fina Kian.

3
Kia har dålig lack och skydd därtill. Inte så dåligt som det där. Men det kommer komma mer och mer. Har lämnat in 3st Sportage 2st Ceed alla med rost. Handtvättade varje fredag. Så inte så impad. Blir inte kia nästa gång vi ska köpa in bilar. Bra bilar dålig lack och rostskydd. Våra Ford samt Opel höll mycket längre förra gången (Kända rostbilar) till billigt pris.

Re: Rost på den fina Kian.

4
Jag har exakt detta på min också, då är jag tydligen inte ensam. Finns på flera ställen på bägge A-stolparna.
Finns inte en chans att det är stenskott. Det är godkänt som garantiärende.
Vad som oroar mig är att det kommer innifrån på bärande delar.
Visst ser det nog bra ut efter lackering men hur ser det egentligen ut på insidan och hur fortsätter det rosta i framtiden.
Det är ju nybilsköp då vill man ju inte ha detta problem i framtiden.

Re: Rost på den fina Kian.

5
Innan jag bestämde mig för en Kia kollade jag upp vilken typ av rostskydd bilen har och läste mig till att det främst är två saker som gör att problem som dessa uppstår:

1. Rostskyddet är inte tillräckligt för de väderförhållanden vi har i vårt land med extrema väder- och temperaturskillnader, salt på vägarna osv. Därför rekommenderas en extra rostskyddsbehandling, min åker in för behandling i höst.

2. Det är en budgetbil och således får man lite vad man betalar för vilket också gäller rostskydd och lack. Det är därför viktigt att vara extremt noga vid tvättning och torkning då bilen har många snäva vinklar där smuts och vatten lätt samlas och den kombinationen innebär rost som de flesta vet. Det blir även väldigt lätt rostfläckar efter stenskott då det endast är ett lager klarlack på bilen till skillnad från premiumbilar där du har mellan 3-6 lager klarlack. För mig personligen är det inga problem då jag mer än gärna tvättar bilen 2-3 gånger i veckan men jag förstår som sagt att det snabbt och lätt uppstår rost på våra bilar.

I ditt fall är det bara som sagt att åka till en verkstad och be dem ta bilder och skicka in.

Hoppas det löser sig!

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Rost på den fina Kian.

6
1. Rostskyddet är inte tillräckligt för de väderförhållanden vi har i vårt land med extrema väder- och temperaturskillnader, salt på vägarna osv. Därför rekommenderas en extra rostskyddsbehandling, min åker in för behandling i höst.

2. Det är en budgetbil och således får man lite vad man betalar för vilket också gäller rostskydd och lack. Det är därför viktigt att vara extremt noga vid tvättning och torkning då bilen har många snäva vinklar där smuts och vatten lätt samlas och den kombinationen innebär rost som de flesta vet. Det blir även väldigt lätt rostfläckar efter stenskott då det endast är ett lager klarlack på bilen till skillnad från premiumbilar där du har mellan 3-6 lager klarlack. För mig personligen är det inga problem då jag mer än gärna tvättar bilen 2-3 gånger i veckan men jag förstår som sagt att det snabbt och lätt uppstår rost på våra bilar.
Rosten på A-stolpar och baklucka kommer man inte åt genom extra rostskyddsbehandling då det är konstruktionsfel.
Däremot är en extra rostskyddsbehandling guld värd mot annan rost som kan komma på sikt. Bilen verkar ju inte ha något rostskydd alls från fabrik undertill.
Bilen kostar nästan 200000kr så budget vet jag inte om det är, oavsett om det är budget eller inte så skall inte nya bilar rosta på detta sätt. Budget får gärna synas på andra ställen på bilen såsom inredning, utrustning m.m. Men inte att den rostar lättare tidigt ju billigare den är.

Re: Rost på den fina Kian.

7
kalle2345 skrev:
1. Rostskyddet är inte tillräckligt för de väderförhållanden vi har i vårt land med extrema väder- och temperaturskillnader, salt på vägarna osv. Därför rekommenderas en extra rostskyddsbehandling, min åker in för behandling i höst.

2. Det är en budgetbil och således får man lite vad man betalar för vilket också gäller rostskydd och lack. Det är därför viktigt att vara extremt noga vid tvättning och torkning då bilen har många snäva vinklar där smuts och vatten lätt samlas och den kombinationen innebär rost som de flesta vet. Det blir även väldigt lätt rostfläckar efter stenskott då det endast är ett lager klarlack på bilen till skillnad från premiumbilar där du har mellan 3-6 lager klarlack. För mig personligen är det inga problem då jag mer än gärna tvättar bilen 2-3 gånger i veckan men jag förstår som sagt att det snabbt och lätt uppstår rost på våra bilar.
Rosten på A-stolpar och baklucka kommer man inte åt genom extra rostskyddsbehandling då det är konstruktionsfel.
Däremot är en extra rostskyddsbehandling guld värd mot annan rost som kan komma på sikt. Bilen verkar ju inte ha något rostskydd alls från fabrik undertill.
Bilen kostar nästan 200000kr så budget vet jag inte om det är, oavsett om det är budget eller inte så skall inte nya bilar rosta på detta sätt. Budget får gärna synas på andra ställen på bilen såsom inredning, utrustning m.m. Men inte att den rostar lättare tidigt ju billigare den är.
Det handlar inte om konstruktionsfel, det handlar om faktorer såsom känslig lack i kombination med vårt nordiska klimat och bristande underhåll.

Extra behandling rekommenderas som sagt då grundskyddet är bristande.

Det är en budgetbil i alla avseenden det kommer man inte ifrån, men det antar jag att man är införstådd med när manköper bilen. En ny bil kan man tycka inte ska rosta men våra bilar har tyvärr en tendens till det, det är bara försöka förebygga så mycket man kan själv eller vända sig till Kia och hoppas på garantiåtgärd.

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Rost på den fina Kian.

8
Jag hade samma rostproblem på min. Först ville de inte ta det på garantin, de sa att de var pga stenskott. Jag eskalerade frågan till Kia och bråkade i 6 månader. Problemet med min bil var att den rostade lite här och var så tillslut lackade man om i princip hela bilen. Problemet är att den rostar innifrån och ut vilket kan innebära att det kan se fint ut på utsidan (omlackad) men att de rostar på insidan. Om du då krockar med bilen en dag så finns det inga balkar som tar emot, detta kommer ni inte kunna reklamera för då är ni inte kvar i jordelivet.
Efter jag fått bilen omlackad sålde jag av den som ni förstår och likaså en vän till mig. Vi kör inte Kia idag.

Jag kan garantera att ni också har rost på andra ställen. Kolla runt regskylten bak samt insidan dörrar.
Kia återförsäljaren sa till och med när jag skulle lämna in bilen att de inte ville ta emot den för att de hade så många andra garantiärenden vad gäller rost att de var överchokade med jobb på ceed bilar.

Re: Rost på den fina Kian.

9
Jag har ingen rost på min -11, liten galvbubbla där vingen är monterad bara.

Tvättar ni era A-stolpar och insidan på dörrarna någonsin?
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]

Re: Rost på den fina Kian.

10
Kian har ett uselt rostskydd och lacken är rent av bedrövlig, tål inte ens stenskott utan att stora flaggor lossnar.
Kian är inte en premiumbil men lacken och rostskyddet tycker jag de misslyckats totalt med.

Min förra svarta Ceed såg ut som skit efter 10mån och instegen var totalt sönderrepade efter kidsens skor.
Skriv svar

Återgå till "Problem"