Annons

Centrallåset

1
Har haft min ceéd i snart 3 månader och e förbannat nöjd måste jag säga... :D
Men en sak kan strula ibland.
1 gång på kanske 50 gånger går det ej att låsa bilen med låsknappen på nyckeln. Får vara uppmärksam att det blinkar och klickar till... Får då låsa med nyckel i dörren och då går det även inte att låsa upp på knappen utan in med nyckeln igen. Startar man bilen så funkar knapplåsningen igen.
Har fått den automatiska dörrlåsningen urkopplad, kan det ha betydelse?

Någon annan som har eller haft detta problem???
Annons

Re: Centrallåset

3
Har heller inga problem med centrallåset. Men jag måste säga att det är en jäkla räckvidd på fjärrlåset. Har testat och det går ofta på upp till 80m beronde lite på väder och annat.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Centrallåset

4
Har haft min Kia Ceed i 4 månader och problem med centrallåset började efter ett par veckor. Att låsa med fjärrkontrollen fungerar bara ca. 1 gång av tre. Upplever ej att det hjälper att starta om bilen och försöka igen, har ej heller fått automatlåsningen bortkopplad. Skall till verkstad 19/8 och undersöka problemet.

Re: Centrallåset

6
Har idag varit på verkstad ang. problem med centrallåset, som bara fungerar ca. 1 gång av 3.
Problem med BCM:n som skall bytas enl. verkstaden. Upptäckte även ett annat fel före verkstadsbesöket nämligen att trots ljusreglaget i läge 0 (släckt) tänds helljuset om reglaget förs framåt, vilket ibland händer av misstag. Även detta beror på BCM:n som styr mycket enl. verkstadskillen. Planerar nytt verkstadsbesök för att byta BCM:n v. 36.
Min bil är en Kia Ceed SW Crdi eco tillverkad i februari och levererad i april 2010.

Re: Centrallåset

8
skånefredde skrev:Sitter o klurar... Får inte ihop...
Vad står och vad är BCM:n???
Body Control Module
En enhet som hanterar allt som inte har med motorn att göra på bilen. Som t.ex. Centrallås Antisladd, osv

Om det var det som du åsyftade
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Centrallåset

9
Har nu fått BCM:n utbytt p.g.a. problemen med centrallåset, men det hjälpte inte. Problemet verkar mer komma från tändningslåset, det skall höras ett knäpp när man drar ut nyckeln. Sätter jag i nyckeln igen och rycker ut den hastigt så fungerar det. Eftersom bilen är ganska ny och bara gått 500 mil trodde man att det kanske sliter till sig med tiden, men det har inte blivit bättre så det får bli ett nytt verkstadsbesök. Problemet med ljusreglaget, att helljuset tänds när spaken förs fram trots att ljusreglaget är i läge 0 (stängt) kvarstår också. Nu krånglar även stopp/start funktionen, knappen för avstängning lyser hela tiden och det fungerar inte, så man blir inte så glad.

Re: Centrallåset

10
Har också haft problem med centrallåset några gånger. Men nu har det fungerat några månader utan problem.
Däremot sker det ganska ofta att bakdörrarna (den som jag kan öppna, se tidigare tråd) inte låses upp.
Tror det beror på att jag ej kopplat bort det autmatiska dörrlåset.
Väntar på tid från verkstan om bakdörren, ska be dom fixa låsningen också.
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"