Annons

Re: Vågar man köpa en ceed?

31
Håller med om att Ceed och Volvo V70 inte spelar i samma division. Märkligt vore
det väl annars eftersom Volvon kostar 100.000kr mer.
Har förstått att du är väldigt missnöjd med din Ceed och ställer mej då fråga..
Varför säljer man den då inte och köper en Volvo i stället....

För övrigt så har mina Ceedar haft mindre problem (verkstadsbesök) än de
Volvo V70 som jag haft tidigare .... Men visst..ceeden har en enklare
och ej så påkostad inredning men den fyller sin funktion bra.
Problemet är att ÅF-verkstaden inte bryr sig om att fixa garantifel samt att det kommer
så mycket rost när den nästan är ny. Bilen är långtifrån vad jag trodde när jag köpte.
Hade tänkt att ha den länge. Visst kan jag sälja den men så var det inte tänkt att göra när jag köpte den.
Jag förlorar ju mycket pengar på en försäljning, och det är inte jag som gjort fel.
Annons

Re: Vågar man köpa en ceed?

32
Jag rekommenderar Kia till alla som frågar mig om jag är nöjd med bilen.

Det enda man behöver tänka på är att bilen ligger i budgetsegmentet och har således inte lika ordentligt rostskydd och lackbehandling som premiumbilarna.

Det är därför extra viktigt att man tar hand om bilen i form av tvätt och polering för att hålla den i bra skick, det behövs mer kärlek med en Kia än en Audi helt enkelt. :)

Det blir lite moment 22 tyvärr då modellen riktar sig till människor som använder bilen till pendling, köra ungar till dagis och som A till B bil och har då inte tiden och intresset att hålla på och tvätta bilen ofta.

För att summera får man låga ägandekostnader, extremt mycket bil och utrustning för pengarna i en Cee´d. Se dock upp med om bilen inte varit välskött för då kommer du med största sannolikhet upptäcka små rostfläckar på A-stolpar och baklucka.

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Vågar man köpa en ceed?

33
Visst vågar man köpa en Ceed. Men däremot kommer chocken när man ska byta in den. Då får man verkligen reda på att man inte har en "premiumbil" om man inte vetat det tidigare. Min förra Ceed, 2007 års modell bytte vi in när vi köpte vår nuvarande i mars -11. Den hade gått under 4000 mil och värderades till runt 80 000 kr en djupdykning på ca. 100 000 kr på 3,5 år och så få mil. Detta trots att vi bytte på firman som säljer Kia och vi köpte en Kia.

Dessutom så spelar pedantieri ingen roll. Finns ingen lackförsegling som hjälper mot stenskott. Jag har hittills pendlat ca 4000 mil med vår Ceed och det finns mängder med stenskott i huven samt två synliga i framrutan.

På tal om framruta. Det glas Kia använder måste vara sämsta tänkbara kvalitét. Min Kia är som sagt från 2011 men rutan är sämre än grannens Volvo Amazon från 1965. Den är fruktansvärt "sliten" på Kian, märks i motljus och när det är mörkt.


Men jag är ändå helt nöjd med min Ceed och faller in i samma lovsång som de andra. Mycket bil.... välutrustad..... snål.... o.s.v
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vågar man köpa en ceed?

34
Ronnie skrev:Visst vågar man köpa en Ceed. Men däremot kommer chocken när man ska byta in den. Då får man verkligen reda på att man inte har en "premiumbil" om man inte vetat det tidigare. Min förra Ceed, 2007 års modell bytte vi in när vi köpte vår nuvarande i mars -11. Den hade gått under 4000 mil och värderades till runt 80 000 kr en djupdykning på ca. 100 000 kr på 3,5 år och så få mil. Detta trots att vi bytte på firman som säljer Kia och vi köpte en Kia.

Dessutom så spelar pedantieri ingen roll. Finns ingen lackförsegling som hjälper mot stenskott. Jag har hittills pendlat ca 4000 mil med vår Ceed och det finns mängder med stenskott i huven samt två synliga i framrutan.

På tal om framruta. Det glas Kia använder måste vara sämsta tänkbara kvalitét. Min Kia är som sagt från 2011 men rutan är sämre än grannens Volvo Amazon från 1965. Den är fruktansvärt "sliten" på Kian, märks i motljus och när det är mörkt.


Men jag är ändå helt nöjd med min Ceed och faller in i samma lovsång som de andra. Mycket bil.... välutrustad..... snål.... o.s.v
Ja tappet på andrahandsvärdet är stort som med de flesta bilar, framförallt när man byter in hos en handlare.

Håller inte med om att pedanteri inte skulle spela någon roll. Jag kanske är lite arbetsskadad efter ett par år i rekondbranschen men här är mina erfarenheter:

- Stenskott är omöjligt att komma ifrån och lacken på våra bilar släpper igenom bra mycket mer än premium. En lackförsegling eller vaxskydd gör däremot lacken hårdare och mer resistent mot stenar och smuts vilket gör att en bil med lackförsegling i de flesta fall får ett mindre stenskott eller slipper det helt med samma storlek på stenen än en utan skydd/försegling. Håller man sedan efter med lackstift + klarlackstift så klarar sig bilen väldigt mycket bättre än om man bara kör och inte bryr sig.

- Med rutan så är det återigen samma sak. Håller med om att Kia inte har bästa kvalitén på rutorna då det är en budgetbil men de är långt ifrån sämst i segmentet och jämförelsen med grannens Amazon känns lite onödig. En ruta som är kontirnueligt putsad och polerad med glasbehandling från t.ex Aquapel är självklart mer resitstent mot stenskott än en som blivit putsad då och då.

Bara mina tankar om pedanteriet. :)

Tittar man generellt sett så verkar det nästan som att många Kiaägare går igång att klaga och klanka ner på märket och kvalitén men håller ändå kvar vid märket (inte riktat mot dig Ronnie då du är införstådd i vad Kia står för).

Undrar varför det är så?

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Vågar man köpa en ceed?

35
Nu säger jag inte att du är pedant, Fredrik. Alla har vi ju våra egna referensramar. :)

Skulle jag köpa en begagnad bil någon gång vill man ju att du ägt den innan. :)
Men vi byter var 3:e-4:e år och alltid på firma.
Jag har varit i din nivå (förutom lackförsegling) men vid byte så tittar de en snabb blick inne i bilen och kollar så den inte har synliga bucklor (dörruppslag o.s.v.) samt en titt i serviceboken.
Hur jag skött bilen under min ägo har jag aldrig fått frågor om.
Fixade med bilen i söndags. Tog tre timmar och då var jag ändå inte helnöjd. :)

Har du inte testat ugnsrent av typ "Mr Muscle", som fälgrengöring? Gör det, en flaska räcker till mer än 10 fälgar. Som med fälgrent, se till att det inte hamnar på däcken eftersom det ska sitta på och verka en stund. Skölj fälgen först (få bort grus osv) låt torka, spraya på skummet, låt verka 3-5 minuter, gnugga runt det på fägen med diskborste eller liknande, skölj av. Tar missfärgningar och damm från bromsoken.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vågar man köpa en ceed?

36
Ronnie skrev:Nu säger jag inte att du är pedant, Fredrik. Alla har vi ju våra egna referensramar. :)

Skulle jag köpa en begagnad bil någon gång vill man ju att du ägt den innan. :)
Men vi byter var 3:e-4:e år och alltid på firma.
Jag har varit i din nivå (förutom lackförsegling) men vid byte så tittar de en snabb blick inne i bilen och kollar så den inte har synliga bucklor (dörruppslag o.s.v.) samt en titt i serviceboken.
Hur jag skött bilen under min ägo har jag aldrig fått frågor om.
Fixade med bilen i söndags. Tog tre timmar och då var jag ändå inte helnöjd. :)

Har du inte testat ugnsrent av typ "Mr Muscle", som fälgrengöring? Gör det, en flaska räcker till mer än 10 fälgar. Som med fälgrent, se till att det inte hamnar på däcken eftersom det ska sitta på och verka en stund. Skölj fälgen först (få bort grus osv) låt torka, spraya på skummet, låt verka 3-5 minuter, gnugga runt det på fägen med diskborste eller liknande, skölj av. Tar missfärgningar och damm från bromsoken.
Du får gärna kalla mig pedant Ronnie. :)

Jag vet precis vad du menar med inbyte, nästan alla handlare bryr sig inte ett dugg om den är pedantskött eller ej tyvärr. :(

Det är även svårt att sälja en pedantskött bil privat då det gäller att hitta en person som är likadan som dig själv och det brukar inte finnas så många sådana intressenter. :)

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Vågar man köpa en ceed?

37
För att summera får man låga ägandekostnader, extremt mycket bil och utrustning för pengarna i en Cee´d. Se dock upp med om bilen inte varit välskött för då kommer du med största sannolikhet upptäcka små rostfläckar på A-stolpar och baklucka.

Mvh,
Fredrik
Rost på A-stolpar och baklucka får du ändå det hjälper inte om den är välskött eftersom det är konstruktionsfel.
Samma med glaskvaliten. Man bör undvika att använda isskrapa på vintern då det repar sönder glasen väldigt snabbt.
Är själv pedant och putsbög sedan 36år tillbaka. Har denna veckan lagt ca 25 timmar på att rekonda Kian. Gör detta minst 2ggr/år. Så min bil är alltid i fint skick. Vad jag inte hade förväntat mig var att få så mycket rost på en nästan ny bil, dessutom har bilen Garantifel som inte åtgärdas. Själva bilköpet är inte vad jag förväntade mig och det är jag mycket missnöjd med. Tror det hade varit bättre att köpa en beg. Kia istället för en ny.

Re: Vågar man köpa en ceed?

38
kalle2345 skrev:
För att summera får man låga ägandekostnader, extremt mycket bil och utrustning för pengarna i en Cee´d. Se dock upp med om bilen inte varit välskött för då kommer du med största sannolikhet upptäcka små rostfläckar på A-stolpar och baklucka.

Mvh,
Fredrik
Rost på A-stolpar och baklucka får du ändå det hjälper inte om den är välskött eftersom det är konstruktionsfel.
Samma med glaskvaliten. Man bör undvika att använda isskrapa på vintern då det repar sönder glasen väldigt snabbt.
Är själv pedant och putsbög sedan 36år tillbaka. Har denna veckan lagt ca 25 timmar på att rekonda Kian. Gör detta minst 2ggr/år. Så min bil är alltid i fint skick. Vad jag inte hade förväntat mig var att få så mycket rost på en nästan ny bil, dessutom har bilen Garantifel som inte åtgärdas. Själva bilköpet är inte vad jag förväntade mig och det är jag mycket missnöjd med. Tror det hade varit bättre att köpa en beg. Kia istället för en ny.
Det handlar inte om konstruktionsfel utan det är helt enkelt så att våra bilar kräver bra underhåll pga känslig lack och nästan obefintligt rostskydd vilket inte är någon bra kombination med vårt nordiska klimat. Jag har inte en rostfläck eller ens tendens till rost på min bil och har därför svårt att tro att det skulle handla om konstruktionsfel.

Håller helt med om att isskrapa sliter oerhört på bilen, jag låter alltid den bli varm och frosta av sig själv istället för att använda isskrapa.

Trist att du är missnöjd, hoppas dina garantiärenden löser sig.

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

Re: Vågar man köpa en ceed?

39
Vi har en Kia Ceed SW 1,6 CRDI som vi köpte ny November 2010, den har nu snart gått 5000 mil och än så länge har vi inte haft några problem överhuvud taget, tanka, serva och köra är vår erfarenhet, jag rekondar den 2 ggr per år och än har vi inte haft några problem med lacken varken blästring eller rost på baklucka. Vi har planerat att behålla vår till det är dax att köra den på skroten, skall bli spännande att se vad som dyker upp men än ( ta i trä ) har vi inte haft det minsta problem.
Frugan kör den dagligen till och från jobb, jag har tjänstebil och kör nu en Volvo V70 T4F R-Design, den har varit inne 3 ggr på 8 månader för diverse småproblem.
Skall trimoptimera vår nu, har beställt en låda från tyskland som skall ge 161 hk, det skall bli häftigt att testa....

Jag rekomenderar gärna Kia Ceed till fler, min polare köpte en ny två månader efter oss, den har gått 6500 mil, den har varit inne för omlack av bakluckan ( garanti ), annars har inte han heller haft några problem med sin.
Kör nu;
Mercedes E200 D kombi Fleet edition 2019
Kia CEED SW PHEV 2021

Tidigare bilar;
Kia Sportage 1,7 CDRI special edition 2017
Kia Ceed SW CDRI special edition2 2015
Volvo XC60 D4 Summum automat AWD 2017
Kia Ceed SW CRDI 2011

Re: Vågar man köpa en ceed?

40
Har läst mycket kommentarer om årsmodellen före den jag har köpt nu, alltså årsmodell 2013, där man kan läsa bland annat om lite rostproblem för vissa. Frågan är då, har det blivit bättre rostskydd från och med den nya Ceed-modellen 2013 ?
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"