Annons

vibrerar.

1
Hej! Någon mer som har en ceed som vibrerar när man kör runt 110 och uppåt?
Har balanserat om fälgarna två gånger, och det blir bättre någon dag sen kommer det tillbaks! :crazy:
Vad kan det vara? Likadant på vinterdäcken!
Har nästan nya däck på...

Mvh Andreas
Kia ceed 1,6 crdi -10
Citroen C5 2,0 -05
Annons

Re: vibrerar.

2
zellero skrev:Hej! Någon mer som har en ceed som vibrerar när man kör runt 110 och uppåt?
Har balanserat om fälgarna två gånger, och det blir bättre någon dag sen kommer det tillbaks! :crazy:

Mvh Andreas
Har dom kollat om fälgarna blivit ovala? Går inte att balansera bort det, annars tycker jag det låter som något annat typ drivaxel eller något.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: vibrerar.

3
zellero skrev:Hej! Någon mer som har en ceed som vibrerar när man kör runt 110 och uppåt?

Mvh Andreas
Som David skriver kan det vara så att fälgarna gått och blivit ovala, förutsatt att du byter mellan vinter- och sommardäck på samma fälg? Om det handlar om två olika uppsättningar fälgar är det troligare att det är något i upphängning (bärarmar,drivaxlar,spindelleder t.ex) eller drivlina (kardanaxel t.ex).

Det kan vara bra att göra en fyrhjulsmätning om du inte redan gjort det för och bekräfta att alla vinklar är raka och korrekta. Du vet inte om bilen varit krockad tidigare? Det kan också skapa vibrationer om något gått och blivit snett.

Här kommer lite tips på hur jag brukar felsöka vid vibrationer om du inte redan provat detta:

- Var känns vibrationerna mest, i ratten eller stolen?
- Ökar vibrationerna mer och mer ju fortare du kör eller är det samma styrka från 110 och uppåt?
- Hur upplever passagerare vibrationerna, är det mer fram än bak?
- Om du släpper lite på ratten, drar bilen åt något håll?

Lycka till, hoppas du/ni hittar orsaken till vibrationerna! :)

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453