Annons

Re: Vågar man köpa en ceed?

21
Subaru och BMW brukar ju ligga högt på listor iallafall vad gäller nöjda ägare.
Jag gillar när det är kvaliet på bilen och dess delar.Har stor erfarenhet av nya
Volvo V70 och den går inte att jämföra med Kia Ceed. Bilarna spelar inte i samma division.
Hittar ingenting annat än torkarbladen fram på Kian som håller hög kvalitet.
Felfria efter 5000mil. Bultarna som fäster framstolarna i golvet har börjat rosta, inte snyggt.
Jämför motorutrymmet på en Kia och V70 som är ca3-5 år man ser en stor kvalitetsskillnad.
Annons

Re: Vågar man köpa en ceed?

22
Kom på ett annat ställe på Kian där man tydligt ser den dåliga kvaliten.
Framstolarna är av svart tyg. På stolarnas skålade sidor så är tyget väldigt
Konstigt, ser inte alls bra ut, det har liksom sträckt sig och ser rynkigt ut,
Ser också blekare ut än i mittendelen.
Det är inte något slitage utan en dålig konstruktion

Vidare när man fäller ihop baksätet så ser man en mycket klen och vinglig konstruktion
Som jag inte har sett på mina tidigare kombibilar. Det känns som man måste vara särskilt försiktig
Så inget går sönder, särskilt stagen undertill.

Re: Vågar man köpa en ceed?

26
Vågar å vågar!! Efter snart 3 år (till hösten) med kian, så måste jag säga att jag gillar bilen denne pigg och maskinellt pålitlig! Men nästa bil för mig blir en Toyota ! Har en avensis 02 som andra bil!

Å tala om å spela i egen division! Helt underbar bil!! Tanka å kör..... Aldrig problem med den, hoppas kian kan leverera liknande, för jag skall ha kvar den tills skroten kallar!!

Har haft följande strul!!

Baklucka omlackering 3-4 ggr
förarstol bytt fästen
Vevhusventilationen avgaser in i bil ( slarv på service)
Knarr bakluckan ( ej garanti ??)
Gångjärn dörrar ( rost givetvis)
Svankstöd bytt

nu ej haft nåt på 6 mån... Gött det
Orkar inte lämna in hela tiden....
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

Re: Vågar man köpa en ceed?

27
kalle2345 skrev:Subaru och BMW brukar ju ligga högt på listor iallafall vad gäller nöjda ägare.
Jag gillar när det är kvaliet på bilen och dess delar.Har stor erfarenhet av nya
Volvo V70 och den går inte att jämföra med Kia Ceed. Bilarna spelar inte i samma division.
Hittar ingenting annat än torkarbladen fram på Kian som håller hög kvalitet.
Felfria efter 5000mil. Bultarna som fäster framstolarna i golvet har börjat rosta, inte snyggt.
Jämför motorutrymmet på en Kia och V70 som är ca3-5 år man ser en stor kvalitetsskillnad.
Håller med om att Ceed och Volvo V70 inte spelar i samma division. Märkligt vore
det väl annars eftersom Volvon kostar 100.000kr mer.
Har förstått att du är väldigt missnöjd med din Ceed och ställer mej då fråga..
Varför säljer man den då inte och köper en Volvo i stället....

För övrigt så har mina Ceedar haft mindre problem (verkstadsbesök) än de
Volvo V70 som jag haft tidigare .... Men visst..ceeden har en enklare
och ej så påkostad inredning men den fyller sin funktion bra.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

Re: Vågar man köpa en ceed?

28
Laban skrev:
kalle2345 skrev:Subaru och BMW brukar ju ligga högt på listor iallafall vad gäller nöjda ägare.
Jag gillar när det är kvaliet på bilen och dess delar.Har stor erfarenhet av nya
Volvo V70 och den går inte att jämföra med Kia Ceed. Bilarna spelar inte i samma division.
Hittar ingenting annat än torkarbladen fram på Kian som håller hög kvalitet.
Felfria efter 5000mil. Bultarna som fäster framstolarna i golvet har börjat rosta, inte snyggt.
Jämför motorutrymmet på en Kia och V70 som är ca3-5 år man ser en stor kvalitetsskillnad.
Håller med om att Ceed och Volvo V70 inte spelar i samma division. Märkligt vore
det väl annars eftersom Volvon kostar 100.000kr mer.
Har förstått att du är väldigt missnöjd med din Ceed och ställer mej då fråga..
Varför säljer man den då inte och köper en Volvo i stället....

För övrigt så har mina Ceedar haft mindre problem (verkstadsbesök) än de
Volvo V70 som jag haft tidigare .... Men visst..ceeden har en enklare
och ej så påkostad inredning men den fyller sin funktion bra.
Du får nog plussa på 150.000kr om du ska få en Volvo med samma utrustning som en Ceed. En hel del pengar. För mycket för oss då den mellanskillnaden är betydligt mer än vad vi gav för vår Kia.

Re: Vågar man köpa en ceed?

29
Om man vågar köpa en Ceed? Ja, definitivt. :)
Själv hade jag värsta måndagsexet, en Ceed -07 som jag köpte -08 med 1100 mil på mätaren. Det var nog den sämsta bil jag haft. Den var på verkstad oftare än en gång i månaden. Allt på garantin, så det enda som kostade mig var tid och att köra till och från verkstaden. Den hade i stort sett alla fel som nämnts på forumet om Ceed ur de modellåren, blästring, rost, bakvagnsfel, framvagnsfel, sprucket bromsljus, P.g.a. blästring och rost lackades det mesta om, tror allt utom huv och tak.

När vi sedan bytte -11 så tänkte vi. Det är en bekväm bil, den lastar mycket och dricker lite. De är rymlig för klassen så vi slog till på en -11 Ceed SW och den har sedan inköp och 6300 mil fått en ABS-givare utbytt liksom statnyckel och spolarmunstycken.

Så visst vågar du köpa en Ceed. Det är en bra och välutrustad billig bil, både i ägasnde och inköp...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vågar man köpa en ceed?

30
Med tanke på statistiken så borde man fråga sig, vågar man köpa något annat än japanskt/sydkoreanskt? Volvo har i många år haft en usel kvalitet, så att ens jämföra med en bil som kostar 100.000 kr mindre är ju ganska konstigt. För att inte tala om alla problem som bilarna från VW-koncernen haft (där Skoda verkar klara sig bäst!).

En tidigare arbetskamrat köpte en ny Volvo V70 för ungefär 10 år sedan. Den stod på verkstad mest hela tiden. Innan hade han haft en V40, den tröttnade han på för alla fel.

En granne köpte en ny Passat kombi. Andra veckan blev den stående och VW kunde inte förstå varför, så de bogserade den till verkstad. Veckan efter blev den stående igen.

Själv hade jag otroliga problem med en SAAB 9000 - 96'a. Alltså en bilmodell som förfinats under 12 års tid. Tröttnade på skiten och skaffade en Opel (som har betydligt sämre rykte). Inte ett enda fel under 5.5 års ägande.

Så, nej, jag kommer nog aldrig köpa något annat än en bil som ligger topp-10 på kvalitetslistan. Porsche går bort, så det finns just nu nio märken att välja på :)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"