I fredags var det dags för leverans av ny Ceed.
Beställd med vinterhjul, drag och motorvärmare. De två förstnämnda orsakade inget problem.
Vid beställning så uppgav säljaren att man enbart monterar (Defa) blockvärmare. Jag gjorde tydligt klart att jag inte var intresserad av detta, men gärna köper med insticksvärmare. Jag hjälpte dem på traven, letade fram alla uppgifter om Calix insticksvärmare, och fick det även bekräftat från Calix support att dessa inte är några problem att montera (tydligen jättevanlig i Finland). Detta bekräftades även både muntligt och skriftligt av bilförsäljaren att en dylik skulle monteras.
När jag skulle hämta bilen så låg det en ny Defa-sladd i den. Så jag frågade tydligt om det. Trots att Defa inte gör insticksvärmare till denna motormodell så hade verkstaden satt i en sådan värmare jag önskade enligt försäljare. Nog tjatat om det just då...
När jag skulle tanka bilen så tittade jag naturligtvis nyfiket under huven. Då sitter det en slangvärmare där! Kanske iofs en bättre lösning än blockvärmare, men inte det jag beställt, betalat för och fått lovat.
Så om ett par dagar ska bilen på verkstad, och då få en insticksvärmare. Jag är inte speciellt glad när man ljuger, inte ringer i förväg, och gör nått annat än överenskommet.
Annars är bilen fin, ny, motor och växellåda är trevliga att köra med. Men nybilsglädjen minskar drastiskt när en verkstad inte kan göra så som överenskommet, eller kort och gott bara säga att de inte vill montera en motorvärmare.
Motorvärmare verkar svårt
1Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)