Här har vi nåt att diskutera! Är det någon som satt i några extra bra H7 lampor och märkt nån skillnad? Det finns några som sägs ge 90% mer ljus. Kan det stämma?
Jag kollar på xenon på helljuset, men fattar inte hur det skall monteras. Är det krångligt eller?
Finns det firmor som fixar det åt mig som inte gillar att meka längre. Det var bättre (enklare) förr!
Annons
Re: Hel- och halvljus förbättring
2Christer.no1 skrev:Här har vi nåt att diskutera! Är det någon som satt i några extra bra H7 lampor och märkt nån skillnad? Det finns några som sägs ge 90% mer ljus. Kan det stämma?
Jag kollar på xenon på helljuset, men fattar inte hur det skall monteras. Är det krångligt eller?
Finns det firmor som fixar det åt mig som inte gillar att meka längre. Det var bättre (enklare) förr!
Att montera eftermarknads xenon är otroligt lätt. Det fixar du själv om du inte är helt ute och cyklar när det gäller bilar/el. Köp en sats och läs instuktionen ska du se att du klarar av det
Sorento crdi...
Re: Hel- och halvljus förbättring
3Jag är lite oldschool, tycker riktiga extraljus är bättre en eftermarknads-Xenon.
Jag kör med ljusramp från Ålem 6st 100W och tycker det funkar ok.
Man får inte den riktiga längden med ljusramp som man är van vid med stora Hella eller Borsch. Men en helt ok ljusbild.
Jag kör med ljusramp från Ålem 6st 100W och tycker det funkar ok.
Man får inte den riktiga längden med ljusramp som man är van vid med stora Hella eller Borsch. Men en helt ok ljusbild.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Re: Hel- och halvljus förbättring
4Är det såpass enkelt, så klarar jag det nog. Jag har inte tummen mitt i utan brukar bara inte orka med bilar för det är så plottrigt och trångt! Tack!
Re: Hel- och halvljus förbättring
5Jag satte i "Osram nightbreaker" på både hel- och halvljus, vilken enorm förbättring. Tyvärr håller inte dessa lampor mer än 3-4 månader och kostar väldigt mycket mer än "vanliga" lampor.
http://www.conrad.se/?ref=shopmania&article=855311
Om lamporna
http://www.osram.se/osram_se/Konsument/ ... index.html
Så nu sitter där vanliga longlifelampor i både hel- och halvljus. En annan orsak är att det är överjävligt svårt att byta lampor i en Ceed om man inte har händer som en 10-åring...
Köpte ett par extraljus istället som jag kopplade in. Inte lätt det heller, att hitta matningen till helljuset (blev en strömtjuv direkt på sladden).
http://www.conrad.se/?ref=shopmania&article=855311
Om lamporna
http://www.osram.se/osram_se/Konsument/ ... index.html
Så nu sitter där vanliga longlifelampor i både hel- och halvljus. En annan orsak är att det är överjävligt svårt att byta lampor i en Ceed om man inte har händer som en 10-åring...
Köpte ett par extraljus istället som jag kopplade in. Inte lätt det heller, att hitta matningen till helljuset (blev en strömtjuv direkt på sladden).
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Hel- och halvljus förbättring
6Jag satte in xenonkungens 60 w lampor inga problem c.a 1 timme med mina stora händer.
Efter det saknar man inte extraljus!
Efter det saknar man inte extraljus!
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10
Kia ceed 1,6 crdi -10
Re: Hel- och halvljus förbättring
7Skulle det ta dig mer än 10 minuter att sätta upp det i en punktlista, steg för steg och posta den här?cracy skrev:Jag satte in xenonkungens 60 w lampor inga problem c.a 1 timme med mina stora händer.
Efter det saknar man inte extraljus!
Gärna länk till produkten och pris. Även vilka verktyg som behövs?
Samt om folk med för många tummar kan klara av det?
Re: Hel- och halvljus förbättring
8Hur var det nu med besiktning så småningom. Får man sätta i xenon? På halvljuset har jag förstått att det inte är ok, men är det ok på helljuset?
Det kanske rent av är olämpligt att göra det på halvljuset eftersom det inte finns någon högtrycksspolning av lyktglasen?
Det kanske rent av är olämpligt att göra det på halvljuset eftersom det inte finns någon högtrycksspolning av lyktglasen?
Re: Hel- och halvljus förbättring
9Då jag pendlar mycket året runt så är höst och vintern en period för mig då jag vill ha bra ljus så Xenonkonvertering kändes som något jag borde göra. Min förra bil (Passat) hade två olika fattningar på halvljuset då man bytt ut den ena lyktan mot en pirat-variant så jag hade behövt köpa en sats för H4 och en för H7 eller köpt ny insats så det hade varit samma sockel på båda sidorna. Det hade blivit dyrt endera så jag struntade i det.
Till min cee'd SW -09 köpte jag Xenonkungens canbus konveteringssats med 4300K då det är den ljusstyrkan som sitter i alla fabriksmonterade bilar i Sverige och även den som sägs ge mest synbart ljus och canbusversionen för att slippa eventuella varningar om trasiga lampor. Det tog 1-2 timmar att få dit allt och jag är mycket nöjd, jag monterade på halvljuset. Eftersom man inte får full effekt på lampan på några sekunder så tycker jag det nu inte är värt att köpa till helljuset, där kan man ju ha igång halvljuset från några sekunder till minuter, timmar beroende på mötande trafik.
Det enda som jag ansåg vara struligt var att hitta ett ställe på bilens högra sida att fästa ballasten på. Det slutade med att jag satte fästet på samma skruv som håller upp staget till säkringsboxen. På vänstra sidan fanns ett färdiggängat hål i karossen, färdigt att använda. Det saknades av någon anledning på högra sidan och de som fanns saknade gängor.
Att sätta in vanliga lampor med högre effekt (100W eller vad det nu är) förstör väl reflektorn pga värmen men att sätta in 60W xenonljus borde inte vara några problem eftersom xenonlamporna producerar mycket mindre värme än vanliga lampor.
Till min cee'd SW -09 köpte jag Xenonkungens canbus konveteringssats med 4300K då det är den ljusstyrkan som sitter i alla fabriksmonterade bilar i Sverige och även den som sägs ge mest synbart ljus och canbusversionen för att slippa eventuella varningar om trasiga lampor. Det tog 1-2 timmar att få dit allt och jag är mycket nöjd, jag monterade på halvljuset. Eftersom man inte får full effekt på lampan på några sekunder så tycker jag det nu inte är värt att köpa till helljuset, där kan man ju ha igång halvljuset från några sekunder till minuter, timmar beroende på mötande trafik.
Det enda som jag ansåg vara struligt var att hitta ett ställe på bilens högra sida att fästa ballasten på. Det slutade med att jag satte fästet på samma skruv som håller upp staget till säkringsboxen. På vänstra sidan fanns ett färdiggängat hål i karossen, färdigt att använda. Det saknades av någon anledning på högra sidan och de som fanns saknade gängor.
Att sätta in vanliga lampor med högre effekt (100W eller vad det nu är) förstör väl reflektorn pga värmen men att sätta in 60W xenonljus borde inte vara några problem eftersom xenonlamporna producerar mycket mindre värme än vanliga lampor.
Re: Hel- och halvljus förbättring
10Kapar tråden lite, Ceed'en har väll inte det avancerade canbus ljusövervakningen ? för bytade positionsljus dioderna till Xenon 15w LEDs och har inte fått upp nått felmeddelande och ska nu sätta in xenon i båda hel och halv