Annons

Garanti giltig hos en försäljare, ogiltig hos annan

1
Hej!
Min kompis har ett problem. Han sålde sin Kia ceed för ett tag sen.
Vid försäljningen påpekades ett fel, som åtgärdades av återförsäljare på orten.
Kompisen och nye ägaren möttes hos återförsäljaren och hämtade bilen tillsammans.
Nye ägaren frågade då återförsäljaren rörande garantin, vilken återförsäljaren talade om att den var giltig, och att den var rikstäckande och kunde lämnas in hos vilken återförsäljare som helst för garantireparationer.

Min kompis har själv lämnat in och fått bilen åtgärdad på garanti vid 3 tillfällen hos lokala återförsäljaren.

Kompisen har nu fått samtal från köparen på bilen, som var kände sej lurad och var arg. Det hade dykt upp fel på bilen, så dom nya ägarna hade åkt till sin lokala återförsäljare för att få felen lagade.
När dom kom till sin återförsäljare nekades dom garanti, med motiveringen att bilen var fel servad vid 3 tillfällen, ena gången hade servicen missats med 1000 mil, detta av ägarna före min kompis.

Bilen är köpt ny och servad på samma firma där min kompis köpte den, och han fått hjälp med garantin.

Min kompis talade om för dom nya köparna att det var garanti, lokala återförsäljaren intygade att garantin var giltig för dom nya ägarna när bilen hämtades.

Vem har fel? Vem bär ansvar för detta, och vad kommer det bli av detta? Jag och kompisen har läst köplagen, men vi kan inte utläsa till 100% vem som har fel, eller vilka följderna blir för nya ägarna eller min kompis.

Någon här som vet vad som gäller?

Tacksam för svar!
Kia ceed sw crdi 2008
Annons

Garanti giltig hos en försäljare, ogiltig hos annan

2
Om serviceintervallet är överskridet gäller ej nybilsgarantin.
Dock kan en säljande firma på eget bevåg trots det godkänna garanti hos sig själva, om dom vill. Den säljande firman har nog ej godkänt rikstäckande garanti.
Rent generellt så är ju den rikstäckande garantin förbrukad pga slarv med att inte serva i tid.
Den nya köparen får vända sig till firman som lovat fortsatt garanti för sina garantiärenden.

Re: Garanti giltig hos en försäljare, ogiltig hos annan

4
Garantin är ju förbrukad om man överskrider servicereglerna så solklart om en service har blivit överskriden med 1000 mil att garantin upphört, det gäller nog alla märken på planeten.

Den lokala ÅF kanske körde lite goodwill när dom följt bilen sedan den var ny, om nu ÅF intygade att garantin fortfarande gäller så tycker jag nog att nya ägarna får hänvisa till denne och försöka den vägen.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Garanti giltig hos en försäljare, ogiltig hos annan

9
Hej! Så dom kan inte kräva honom på pengar, eller häva något köp? För kompisen visste inte att garantin inte gällde, eftersom han fått information om garanti då han köpte den, han själv fått fel avhjälpta på garantin, tagit med dom nya ägarna till återförsäljaren och bekräftat garantin, han har skött sina servicear efter boken!

Kan dom inte stämma honom eller komma med krav då eftersom han sagt att det är garanti, återförsäljaren intygat garantin.

Kan meddela att min kompis är knäckt över detta, samtidigt som han lider med dom nya ägarna. Men ligger då ansvaret hos försäljaren som intygat garantin och då lurat både min kompis och dom nya ägarna?
Kia ceed sw crdi 2008

Re: Garanti giltig hos en försäljare, ogiltig hos annan

10
Vad är det du inte förstår;)

Verkstaden lova att den va okej. De kanske inte kolla milen så noga. Upp till köpare å säljare att kolla upp. Inte verkstaden som säljer bilen. Nu visar de sig att den missats med 1000mil. Ja då rök en globala garantin. Din polare har inga skyldigheter mot dem som köpte bilen. Missar man service med 1000mil är det som de är.

Han kan inte mer än beklaga å lägga ner detta nu. Sen hoppas att den verkstaden som lova från början tar åt nya ägarna.

Sälja/Köpa privat har sina brister där. Hade de vart en bilfirma hade de vart lättare. De är andra regler då.

Låt de va nu. Så kan han sova tryggt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"